Hoe warm mag met maximaal zijn op een kantoor?

Met deze warme periode kan het op kantoren behoorlijk warm worden. Zijn er richtlijnen tot hoe warm het maximaal mag zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het Arbobesluit - deel van de arbowet - eist dat de temperatuur niet schadelijk mag zijn voor de gezondheid van werknemers.
"Goed werkgeverschap" vereist dat ook bij temperaturen die niet direct schadelijk voor de gezondheid zijn, de nodige maatregelen worden getroffen.

Gezondheidsschade door werken in de hitte, heeft alles te maken met een lichaamskerntemperatuur die te hoog oploopt.

Grofweg geldt: lichaamskerntemperatuur hoger dan 38 graden betekent: kans op gezondheidsklachten. Dit komt overeen met een oraal gemeten temperatuur van 37.5

Maw: lager dan 37 graden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je twijfelt bel je met de Arbeidsinspectie en die zegt dan dit:

▼ Bij welke temperatuur is het het in de zomer nog verantwoord om te werken?

Er zijn slechts algemene adviezen te geven. Een werkgever moet zorgen voor een zo behaaglijk mogelijk klimaat, rekening houdend met de aard van de werkzaamheden.
Als de temperatuur op de werkplek boven de 40 graden stijgt, is er bijna altijd een risico van gezondheidsschade en moeten er maatregelen genomen worden. Ook bij lagere temperaturen dan 40 graden kan gezondheidsschade optreden als er sprake is van bijvoorbeeld zwaar werk, zwangerschap, slechte lichamelijke conditie, hoge luchtvochtigheid en invloed van zonnestraling. Er moeten zowel structurele maatregelen genomen worden om in de toekomst gezondheidsschade te vermijden, als maatregelen die direct genomen kunnen worden, zoals aanpassen van het werkrooster, het houden van extra pauzes op een koele plaats, het verstrekken van extra drinken, het installeren van ventilatoren of airco's. Er zijn slechts algemene adviezen te geven. Een werkgever moet zorgen voor een zo behaaglijk mogelijk klimaat, rekening houdend met de aard van de werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet zeker of dat zo is.Voor de bouwnijverheid gelden er geen regels qau temperatuur.Ik stond vandaag op het dak,waar het bituum begon te smelten onder m'n voeten.
In onze CAO (schilder) staat niets wat betrekking heeft tot dit soort temperaturen.
Maar misschien hebben de kantoormensen andere richtlijnen.

Trouwens,is er geen airco op kantoor?