Hoeveel per maand krijg je als je gaat samenwonen

Ik ga dit jaar samenwonen met mijn vriend,en we verdienen het minuimloon. Wat is het miniumbedrag,als je gaat samenwonen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

op toeslagen.nl kun je dit uitrekenen. het is namelijk afhankelijk van meerdere factoren waaronder huurbedrag en inkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo wat is het minimumbedrag?

Jouw loon heeft niets te maken met hoe jij leeft.
Wat je verdient, dat verandert niet als je gaat samenwonen.
Het wettelijk minimumloon voor iemand van 23 jaar en ouder is Per maand 1.407,60
Per week 324,85 Per dag 64,97
Kijk hier voor de bedragen als je jonger bent:
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13737&hoofdmenu_item_id=13826&rubriek_id=391817&set_id=77&doctype_id=6&link_id=180842

Als jullie dat allebei verdienen, is je "gezinsinkomen"
te hoog om in aanmerking te komen voor toeslagen.

Als maar een van jullie dat inkomen heeft en de ander niets, dan kan je in aanmerking komen voor wat toeslagen.

Zowel de hoogte van de toepasselijke norm
als de hoogte van een eventueel te verlenen gemeentelijke toeslag
is afhankelijk van de leeftijd en de (samen)leefvorm van de belanghebbende(n). De hoogte van de gemeentelijke toeslag is bovendien afhankelijk van de mate waarin andere kosten dan woonkosten kunnen worden gedeeld met een ander.

Dat klinkt ingewikkeld en dat is het ook.
Je zult dus contact op moeten nemen met de sociale dienst van je gemeente om het precies te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor samenwonen zelf krijg je niets, het kost je geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het samenwonen,worden geen toeslagen gegeven.
Je zult het met hetzelfde inkomen van jullie samen moeten doen. Toch heeft het samenwonen wel voordelen;je betaalt maar 1x huur en 1x een energierekening en voor met eten zul je voordeliger uit zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie brutoloon blijft hetzelfde, maar door andere belastingen kan het nettoloon wat anders uitvallen, zie de link.
Daarnaast kan het inderdaad gevolgen hebben voor eventuele toeslagen, maar dat is geen loon - als jullie toeslagen ontvangen, moet je de wijzigingen doorgeven en wordt alles vanzelf aangepast.