Als je na 1 jaar ziektewet terug gaat van 100% salaris naar 70%.. hoe zit het dan als je gedeeltelijk wordt beter gemeld?

Hoe is dan de verdeling? Ik begin binnenkort weer voor 20% namelijk maar zit al in de 70% regeling...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat je weer aan de gang kunt!

Het beste antwoord

Voor het gedeelte dat je hersteld gemeld bent krijg je 100% voor het gedeelte dat je nog ziek bent 70%.
Let wel even op, want je kunt dus misschien wel voor 50% werken, maar (nog) niet voor 50% beter gemeld zijn. Het gaat om het percentage dat je officieel weer beter bent.

Sommige cao's hebben hier een afwijkende regeling in en betalen ook 100% salaris uit voor de uren die je op arbeidstherapie basis werkt. Dat is bijvoorbeeld de CAO VVT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De werkgever is niet verplicht het UWV in te lichten als een werknemer op therapeutische basis en/of parttime het werk hervat en dus blijft de werknemer voor het UWV arbeidsongeschikt.
Tijdens de eerste 52 weken van de ziekteperiode ligt de uitkering tussen de 70 en de 100% van het salaris. Afhankelijk van de afspraken met de werkgever.
De nieuwe regelgeving bepaalt dat indien een werknemer langer als 1 jaar arbeidsongeschikt is hij/zij teruggaat naar 70% van de ziektewetuitkering.
Deze impopulaire maatregel heeft te maken met terugdringen van het ziekteverzuim.

Maar bespreek het ook nog even met jouw werkgever, wellicht heeft jouw bedrijf een andere instelling. Maar verwacht er dus niet teveel van. Waarschijnlijk krijg je pas weer een volledig salaris als je volledig aan het werk bent.

Maar fijn voor je dat je weer begint.
Succes!