Als DNB concludeert dat de DSB nooit een bankvergunning had mogen krijgen, zijn alle afgesloten leningen/hypotheken dan nog wel rechtsgeldig?

Toegevoegd na 6 minuten:
http:www.nu.nlbinnenland2280562dsb-had-nooit-bankvergunning-mogen-krijgen.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja, want in Nederland hebben we zgn. contractvrijheid. Dat wil zeggen dat iedereen met elkaar allerlei contracten mag afsluiten. Een beperking is natuurlijk wel dat contracten bijvoorbeeld niet is strijd mogen zijn met de goede zeden, en zo zijn nog wel meer beperkingen. Het feit dat de DSB wellicht ten onrechte een vergunning had/heeft maakt voor de afgesloten contracten dus niets uit. Het kan wel een rol spelen bij de vraag wie er aansprakelijk kunnen zijn in geval van schade. Maar aangezien hier de overheid een rol in speelt zal dat juridisch zeer ingewikkeld liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 mooie uitleg

Andere antwoorden (2)

Ja. Want DSB HAD wel een vergunning gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De adviesafdeling van de DNB gaf een negatief advies, maar de directie heeft dat genegeerd en gaf toch een bankvergunning af. En dus kan de DSB in deze niets verweten worden; de directie van de DNB daarentegen wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor je antwoord. Ik verwijt de DSB ook niets. Ik vroeg me alleen af of leningen e.d. nog wel rechtsgeldig zijn als achteraf blijkt dat deze door onbevoegden (want ze hadden eigenlijk geen vergunning mogen krijgen) zijn verstrekt. Uiteraard heeft DNB behoorlijk wat steken laten vallen.