Wie kan mij de komende wijziging van de salderingsregeling zonnepanelen nu eens goed uitleggen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
Het is nog onduidelijk wanneer deze wijzigingen ingaan maar het komt er op neer dat je minder terug krijgt voor je opgewekte stroom.
TurfGraver
2 jaar geleden
Voorbeeld (mischien helpt dat).
Je vebruikt 1000 kWh en wekt zelf 1500 kWh op.
Stel prijs per kWh is 50 cent.
Nu krijg je over die eerste 1000 net zoveel als wat het je kost.
Dus rekening van 500 euro maar een een vergoeding van 500 euro.
Over de rest (500) krijg je minder uitbetaald (bijvoorbeeld 15 cent per kWh).
Later (en dat wordt afgebouwd) gaan ze ook over gedeelte wat je niet zelf vebruikt steeds minder en in 2031 helemaal niets meer betalen.
Wat je zelf opwekt en ook direct vebruikt hoef je natuurlijk nooit iets over te betalen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Beste Turfgraver. Uit jouw reactie begrijp ik dat die hele salderingsregeling eigenlijk gaat over de terugleververgoeding. Daar zit hem nou steeds mijn verwarring. Ik heb sinds 2 maanden voor 5800 kwh (naar verwachting) zonnepanelen op het dak. Ik gebruik normaal ongeveer 4400 kwh per jaar. Binnenkort worden infrarood panelen geïnstalleerd. Naar verwachting gaan die 1000 tot 2000 kwh gebruiken. Daar zit nogal wat ruimte in en die hangt af of we ze als bijverwarming (we hebben pelletkachels) of als hoofdverwarming gebruiken. In dat laatste geval kunnen we dus over onze huidige max capaciteit uitkomen. Mijn belangrijkste punt is of het zin heeft om met bijplaatsing van een paar zonnepanelen ruim boven de huidige capaciteit gaan zitten -bijvoorbeeld 7000 kwh- om comfortabel van onze IRpanelen te genieten of gaat de afbouw van de salderingsregeling op termijn ons de das om doen als we toch na een jaar die overcapaciteit niet hebben gebruikt? Dit even los van de terugleververgoeding......
TurfGraver
2 jaar geleden
Op termijn zal overcapaciteit (wat je dus terug levert aan het net) minder vergoed worden en niet gesaldeerd worden.
Op moment dat je stroom nodig hebt en ook zelf opwekt scheelt het in de kosten.
Voor overcapaciteit krijg je dan alleen de teruglever tarief.
Simpel gezegd, als je nu 100 kWh vebruik en op dat moment 200 kWh opwekt en later 100 kWh verbruikt maar niets opwekt wordt dat kwa kosten dit tegen elkaar weggestreept.
Straks krijg je een (lage) vergoeding voor de 100 kWh levering (200 opgewekt minus 100 wat je gelijktijdig vebruikt) en een (normaal) rekening voor de 100 kWh die je later nodig had (toen je niets opwekte).

Antwoorden (1)

De regeling wordt langzaam afgebouwd vanaf komende jaar tot 2031.
Je krijgt nu nog ongeveer 8 cent, krijg ik bij Greenchoice, terug geleverde Kilowattuur.
Dus is het verstandig om niet meer panelen te leggen dan je nodig bent.
Ik reken gemiddeld 3000 Kilowattuur per paneel per jaar. Dit is bij mij de afgelopen 4 jaar gemiddeld en zo werd het mij verteld, dus dat klopte.
Dus bij 2000 Kilowattuur per jaar, neem je 7 panelen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Afbouw wordt naar alle waarschijnlijk (een jaar) uitgesteld:
https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuwsoverzicht/2022/01/20/12/30/salderingsregeling-mogelijk-een-jaar-langer-van-kracht#/