Hoor ik betere financiële ondersteuning te krijgen?

Beste mensen,

Ik ben een meid van 19 jaar van gescheiden ouders, ik woon bij mijn moeder. Ik studeer niet en ik kan niet werken vanwege arbeidsongeschiktheid (bevestigd door het UWV). Ik kom helaas niet in aanmerking voor toeslagen of uitkeringen vanwege mijn jonge leeftijd. Alleen €50 bijstand. Het enige andere inkomen wat ik heb, is €200 alimentatie van mijn vader. De zorgtoeslag is lager dan mijn zorgverzekering. Vanwege ziekte ben ik ook uitgevallen op mijn studie, waardoor ik geen voorzieningen van DUO heb.

Onder de streep heb ik geen geld voor een hobby, niet genoeg geld voor mijn sociale leven, geen geld voor kado’s of om eens iets leuks te kopen voor mezelf. Mijn vriend vangt kosten op zodat ik hem/mijn vrienden kan blijven zien, terwijl dat eigenlijk de verantwoordelijkheid van mijn ouders is. Ik kan niet sparen voor dingen zoals een nieuwe telefoon en mijn kleding kan ik alleen betalen van budgetsites zoals Aliexpress of SHEIN.

Mijn ouders hebben wel genoeg voor hunzelf. Mijn moeder kan honderd(en) aan haar eigen hobby uitgeven en draagt niet bij aan bovengenoemde. Wél geeft ze een paar honderd aan mijn uitwonende broer van 21. Mijn vader betaalt alleen alimentatie. Hooguit wordt er ooit eens bijgedragen aan onverziene kosten.

Horen mijn ouders meer te geven? Ik het eerlijk van mij om hierom te vragen? Kan ik wellicht bij de gemeente/een andere instantie terecht hiervoor?

Alvast bedankt!
De bijstand is €250, maar de alimentatie wordt afgetrokken!

2 jaar geleden
1.1K
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
In principe ben je meerderjarig. Nou moeten volgens mij wel je ouders voor je zorgen tot je 21e, maar als ik het zo hoor, doen ze dat wel, maar wil jij meer geld voor je hobby's
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Ik vind het nogal een verward verhaal. Je hebt GEEN Recht op zakgeld o.i.d.. Dat zijn je ouders niet verplicht om aan je te geven. Anderzijds betaal je waarschijnlijk ook geen kostgeld aan je moeder?
Als ik je goed begrijp betaal je je zorgverzekering - in ieder geval voor een deel - zelf, maar wie betaalt de rest? En bedoel je dat je überhaupt helemaal niets aan geld binnen krijgt, of te weinig om alles te doen wat je wilt doen? Je lijkt wel €250 per maand te krijgen, alles bij elkaar? Maar wat moet je daarvan betalen?
Je zou eens langs kunnen gaan bij Maatschappelijk werk om te kijken waar je wel recht op hebt, misschien toch een WAJONG-uitkering?
goev
2 jaar geleden
Kan je iets meer zeggen over hoeveel je binnenkrijgt elke maand en wat je daarvan moet betalen? Als ik het zo lees, binnen: €250 + zorgtoeslag, uit: zorgverzekering, kleding, hobby's, uitgaan. Is dit correct?

Antwoorden (1)

Je ouders hebben onderhoudsplicht tot je 21e.

Als ouder moet je voorzien in 'de kosten voor levensonderhoud en studie'. Afgezien van een paar technische details is dat gewoon hetzelfde als 'de kosten van verzorging en opvoeding' die je al betaalde toen uw kind nog minderjarig was. Vandaar dat het er niet toe doet of het kind nu studeert of niet.

In het normale geval stel je het bedrag gewoon onderling vast, net zoals je dat hiervoor al deed met zak- en kleedgeld. Je kijkt wat het kind nodig heeft en wat je kunt betalen, en samen maak je daar afspraken over. Juridisch gezien is daar verder niets spannends aan.

Uit bovenstaande blijkt, dat ook na je 18e zak- en kleedgeld moeten doorlopen. Dus voldoende om kleding van te kunnen kopen en ook wat geld over te houden voor je hobby's.

Heb je al geprobeerd dit eerst informeel met je ouders te bespreken?