In welke bank kan ik echt ethisch én rendabel investeren?

Wegens de inflatie zou ik willen investeren ipv sparen. Mjin spaargeld zit nu bij Triodos maar daar begin ik mijn twijfels wat over te krijgen. Zij leunen voor mij teveel aan bij het eco-kapitalisme : zonnepanelen en dergelijke. Zonnepanelen zijn voor mij niet ethisch omdat de productie niet ethisch is en omdat het ons binnen x aantal jaren zal opzadelen met een torenhoge afvalberg.
Wat ik wel ethisch vind, is het ondersteunen van beginnende zelfstandigen die een wereldvriendelijke zaak willen opstarten in gelijk welke sector. Wat ik kies zal toch vooral vanuit gevoel gebeuren, en uiteraard rendement. Al is dat laatste nooit doorslaggevend.
Het moet wel een bank zijn met goede referenties, want ik weet dat er ook wel valkuilen zijn en kapers op de zogenaamd ethische kust.

2 jaar geleden
1.8K
Inekez1
2 jaar geleden
Ethiek is geen absolute waarde. Volgens mij is energie opwekken met zonnepanelen op dit moment het minst belastende systeem. Alle alternatieven hebben meer (of andere) nadelen. Ondertussen zitten technici niet stil en zijn hard op zoek naar betere productiemethodes. Juist door te investeren in die sector (niet alleen zonnepanelen maar ook andere vormen van duurzame energie) helpt om nieuwe of betere methodes te ontwikkelen. Het perfecte product bestaat op dit moment nog niet. Als niemand er in investeert zal het er ook nooit komen.
tinus1969
2 jaar geleden
Je kunt ook investeren buiten de bank om.

Antwoorden (2)

De Aspiration bank staat wereldwijd wat dat betreft op nummer 1, maar daar kun je niet echt in investeren.
Nummer 2 is de Amalgate Bank. Echt veel verdienen aan dit soort beleggingen kun je niet verwachten.
Triodos staat op nummer 7.
Correctie: Amalgamated Bank.
SimonV
2 jaar geleden
liveisgreat
2 jaar geleden
Dank.
Ik dacht dat er in Europa een garantie is dat banken moeilijk failliet kunnen gaan en dat je ergens verzekerd bent zodat je dan je geld niet verliest. Is dat in Amerika ook het geval? Ik zie dat de meeste banken op de lijst nl. Amerikaans zijn.
SimonV
2 jaar geleden
Ik dacht dat je wilde beleggen (investeren), niet sparen?
Als je wilt sparen, zit je in Europa het veiligste dankzij het depositogarantiestelsel. Dan krijg je maximaal een ton vergoed mocht de bank failliet gaan. In dat geval zul je toch echt bij Triodos (nummer 7) moeten blijven. Perfect zal het nooit zijn...
tinus1969
2 jaar geleden
@liveisgreat, als je zekerheid wil hebben, kom je op een spaarrekening uit. Al het andere is fundamenteel onzeker door de (soms kleine, soms grote) kans dat je je inleg kwijtraakt.
De ASN bank is de andere Nederlandse "ethische bank". Maar daar kun je niet in de bank zelf investeren, wat bij de Triodos wel kan / moet. Volgens mij kun je bij de ASN ook aangeven welke van hun doelen je het meest onderschrijft, bijv. tegen kinderarbeid, tegen vrouwenhandel etc.