Is een individuele teller verplicht bij duplex appartement?

Ik huur sinds 2020 een Duplex appartement. Het is een huis dat in 2 verdeeld is. De benedenverdieping is het schoonheidssalon van de huurbaas en op de bovenverdieping woon ik. Haar saon beschikt over een tussenteller en mijn gebouw beschikt over een tussenteller. Bij tekenen van contract was individuele teller belooft maar na 2 jaar nog niks van gezien. Nu komt de huurbaas er mee af dat ik 70 euro meer moet betalen per maand. Nu betaal ik 175 euro vast per maand voor mij en mijn vriend. Maar 1ste jaar woonde ik alleen en was ik amper thuis (ik denk dat ik toen veel te veel aan het betalen was). Sinds mijn vriend er is ingetrokken komen ze elke maand de tussentellerstand nakijken. Maar toen ik alleen woonde deden ze dit niet. Aan de hand van die maandelijkse controle sinds men vriend er woont komen ze er bij dat ik meer moet betalen.

Maar is die individuele teller verplicht? Ik vroeg om de rekening van mijn apart verbruik naar mijn brievenbus te laten versturen, maar dat is geen optie volgens de huurbaas.

Alvast bedankt!
Gaat over tussenteller voor gas en elektriciteit.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat voor teller? Gas water elektriciteit telefoon?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
voor de gas en elektriciteit mvg

Antwoorden (1)

Als er nu tussenmeters zijn voor gas en elektriciteit, dan heb je dus al individuele meters. Je hebt geen wettelijk recht op een eigen aansluiting bij de netbeheerders. Je hebt wel recht op een jaarlijkse afrekening van de energiekosten op basis van de tellerstanden. De verhuurder moet jou een overzicht verstrekken waarop is te zien hoeveel jij hebt verbruikt, wat dat heeft gekost, hoe de vaste kosten (vastrecht, netbeheer etc) worden verdeeld en of jij met je voorschotten teveel of te weinig hebt betaald. De verhuurder is verplicht om binnen 6 maanden na afloop van het betreffende jaar zo'n overzicht aan jou te verstrekken. Zie de tweede link voor o.a. een modelbrief om aan je verhuurder te sturen om de jaarafrekening te vragen en informatie hoe je de huurcommissie kunt inschakelen als de verhuurder niet meewerkt. Veel particuliere verhuurders hebben geen idee van de verplichtingen waaraan zij moeten voldoen bij het verhuren van woonruimte. Wijs de verhuurder op de regels en op het bestaan van de huurcommissie. Ga niet meteen dreigen met procedures, daar wordt de relatie met de huurbaas meestal niet beter van. Maar geef wel aan wat jouw rechten en zijn/haar plichten zijn.