Waarom kopen we loten tijdens oud en nieuw?

Traditiegetrouw heb ook ik weer een paar loten gekocht voor de oudejaarstrekking van de Staatloterij. En ik ben lang niet de enige. Hoe komt het dat we met zijn allen meedoen aan de laatste trekking van het jaar?

2 jaar geleden
1.9K
denzell11
2 jaar geleden
Sowieso vanwege de hoogte van de jackpot, namelijk 30 miljoen euro. In geen enkele andere trekking van het jaar is de jackpot zo hoog. Mensen weten dus dat de oudejaarstrekking heel speciaal is. Maar het is ook zo populair omdat iedereen hoopt om financieel vrij het nieuwe jaar in te gaan. De oudejaarstrekking is dus letterlijk te vergelijken met “ het beste voor het laatst bewaren”. Het is de laatste trekking van het jaar maar wel de meest bijzondere. Zelfs mensen die normaal gesproken nooit meespelen met andere trekkingen maken voor de oudejaarstrekking een uitzondering.

Het beste antwoord

De Oudejaarstrekking heeft een speciale hoofdprijs (maar geen Jackpot). De hoofdprijs van de Oudejaarstrekking is € 30 miljoen. Normaliter is de hoofdprijs slechts € 1 miljoen.
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Die grote prijs is de reden dat veel mensen een oudejaarslot kopen. Verder is het niet echt een traditie of zo. Gewoon een lotto organisatie die in oudjaar een leuke aanleiding zag voor een stunt. Overigens een leuk weetje.... De strekking was vroeger voor 12 uur 's nachts en tegenwoordig na 12 uur 's nachts omdat de belastingdienst de prijs als inkomsten uit het oude jaar zag en derhalve een extra jaar belasting ging heffen. Ook al hadden de winnaars het geld niet fysiek in handen. Ze hadden immers wel al een lot in handen met die in het oude jaar al die waarde had.

Andere antwoorden (1)

Het is voor sommige ook de spanning om iets te winnen. Anderzijds zijn er ook mensen die bang zijn dat de prijs voor hun neus voorbij kan gaan. Zeker als ze zien dat er zoveel mensen blijken te winnen op tv. Er zijn mensen die gewoon die kans willen hebben op een leven zonder geldzorgen. Met andere woorden kunnen de redenen om loten te kopen verschillend zijn voor iedereen. Ondanks dat iedereen dezelfde (heel erg kleine) kans heeft.