Waarom heeft Zwitserland voor zo'n klein land een sterke banksector?

Waarom heeft Zwitserland voor zo'n klein land een sterke banksector? Je hoort wel eens dat de lange banktraditie bijzonder is, veel ervaring, maar hoe zit dat?

2 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Banken nemen een belangrijkere plaats in de Zwitserse samenleving in dan in de meeste andere landen. Dit komt ook door haar eeuwenoude traditie van het zogeheten 'Zwitserse bankgeheim'. Dit bankgeheim vindt zijn oorsprong al in de 17e eeuw.
Vanaf de 17e eeuw tekenden de eerste vormen van het ‘moderne bankwezen’ zich af in Europa en werden ook de kiemen voor de latere Zwitserse banken gelegd. De centrale geografische locatie in Europa en de politieke en economische stabiliteit droegen van begin af aan bij aan het succes van de Zwitserse handelaren. In de loop van de 17e eeuw bouwden zij als beginnende bankiers een stevig Europees netwerk van handelscontacten op.
Tot de vroegste en trouwste klanten behoorden Franse koningen als Lodewijk XIII en Lodewijk XIV, wiens financiële behoeften onverzadigbaar bleken. De katholieke vorsten wilden echter niet dat het algemeen bekend werd dat zij zomaar geld leenden van de protestante en dus ‘ketterse’ Zwitserse bankiers. Zij vereisten daarom strikte geheimhouding over deze financiële transacties. In 1713 werden hierover uiteindelijk duidelijke afspraken gemaakt tijdens een congres in Genève. Vanaf dat moment mochten bankiers persoonlijke bankgegevens met niemand anders delen dan hun cliënten. Deze specifieke ‘gedragscode’ ter bescherming van de privacy werd een hoeksteen van het Zwitserse bankieren, en kwam bekend te staan als het Zwitserse bankgeheim - of eigenlijk het Zwitserse bankklantengeheim.
Vanaf eind 18e eeuw diende Zwitserland, in het bijzonder Genève, als een belangrijk financieel toevluchtsoord voor eenieder die aan de gevolgen van de Franse Revolutie probeerde te ontsnappen. Het verhaal wil dat ook Napoleon Bonaparte een rekening opende bij een Zwitserse bank. De Zwitserse bankiers verwierven hierdoor in korte tijd aanzienlijke kapitalen en groeiden uit tot zeer invloedrijke en betrouwbaar geachte spelers op de internationale financiële markt. Tijdens de industriële ontwikkelingen in de 19e eeuw traden zij bovendien op als belangrijke investeerders en financiers.
Zie verder:
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/historische-achtergrond-van-het-zwitserse-bankgeheim
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zwitserland is politiek een zeer stabiel land. Geen oorlogen sinds vele honderden jaren.
Dit in tegenstelling tot omringende landen als Duitsland, Frankrijk en Italie - waar talrijke oorlogen zijn gevoerd en waar vele vorstendommetjes waren,
Een eeuwenlange stabiliteit is voor mensen met geld aantrekkelijk - dus kiezen ze voor banken in Zwitserland.
Hierdoor heeft het Zwitserse bankwezen zich sterk kunnen ontwikkelen, met als gevolg dat het aantal bankinstellingen in de vorige eeuw opliep tot meer dan 1500. Bovendien was volgens de Zwitserse Bankwet van 1934 geen enkele bank verplicht een jaarverslag te publiceren.
Toch is de Zwitserse Bankwet geen absolute garantie voor geheimhouding voor kapitaalkrachtige klanten. Bij een vermoeden van ernstige criminele activiteiten kan het bankgeheim van een klant door de rechtbank worden opgeheven. In de praktijk betekent dit dat terroristen in Zwitserland hun geld niet ongestoord kunnen 'stallen'.
Toegevoegd op 25 november 2021 09:04: tekst