Waarom krijg je de schulden van je ex partner bij overlijden?

mijn vriend is getrouwd geweest. Samen hadden ze door de scheiding schulden, waarvan ze beide de helft zouden afbetalen. Zij is de schuldsanering in gegaan en hij heeft besloten het af te betalen. Nu heeft zijn ex een aantal jaar geleden zelfmoord gepleegd (toen was ze alweer uit de schuldsanering). Hij kreeg toen de schulden van haar alsnog in zijn schoenen geschoven. Hij heeft geen erfenis geaccepteerd! Waarom is dit zo? en kun je hier wat aan veranderen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
6K
Edraket
2 jaar geleden
Hier kun je niets aan veranderen en met een erfenis heeft dit niets te maken. De schulden zijn gezamenlijk gemaakt toen ze onder gemeenschap van goederen waren getrouwd. Als de ene partner niet terugbetaalt blijft de andere verantwoordelijk voor deze schulden.
Vooraf aan het huwelijk moet men nadenken achteraf is er niets meer aan te doen. De mensen bezien het huwelijk door een roze bril en realiseren zich niet, dat als ze trouwen ze automatisch verantwoordelijk zijn voor de schulden door de echtgenoot gemaakt en dat ze onderhoudsplicht accepteren voor hun vrouw en daarna ex-vrouw als ze zijn gescheiden..... Wat hier tegen help, is trouwen onder huwelijkse voorwaarden of ongetrouwd samenwonen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
maar zij heeft haar gehele schuldsanering toch doorstaan? Dan was ze toch schulden vrij. (even heel zwart wit gezien). Ik wil absoluut niet trouwen hoor hahaha
HeerVoldemort
2 jaar geleden
En sommige mensen realiseren zich niet dat niet het huwelijk de schuld is bij schulden, maar het feit dat mensen de knip niet dicht kunnen houden als er geen inhoud in zit. Achteraf het huwelijk de schuld geven is heel makkelijk natuurlijk. "Oh ik wist van niks en kijk het is allemaal de schuld van mijn ex."
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
bijzondere reactie HeerVoldemort. Misschien de vraag nog een keer lezen voor je zoiets reageert.
liveisgreat
2 jaar geleden
Oh jee, dat is toch echt wel een hiaat in de wet dat wel eens aangepakt mag worden. Trouwen enkel met scheiding van goederen, is duidelijk de boodschap.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@zonnebril
Ik heb je vraag gelezen en begrepen. Je hebt daar ook 2 goede antwoorden op gekregen. Mijn reactie was gericht op de bijzondere reactie van Edraket, wat meer op rancune lijkt dan op een behulpzaam antwoord.

Antwoorden (2)

Als je van elkaar scheidt dan is het in de regel zo dat, in geval men in gemeenschap van goederen is gehuwd, de schulden onderling verdeelt in een gelijke verhouding. Echter de ex-partners blijven meestal ten opzicht van de schuldeisers wel hoofdelijk aansprakelijk. Dat wil zeggen dat ieder van de partners voor het gehele bedrag aangesproken kan worden om de schuld te betalen. In geval van een voltooide schuldsanering is de vrouw dan weliswaar verlost van haar schuldeisers, maar voor het resterende deel kunnen de schuldeisers gewoon bij de andere partner aankloppen. Door de schuldsanering van de ander zijn zijn schulden niet vervallen tov de schuldeisers. Dat hij de erfenis heeft verworpen heeft op vorenstaande geen invloed, immers zij had al geen opeisbare schulden meer, dus die zouden ook niet meer kunnen vererven.
2 jaar geleden
Ik ben bang van niet.
Ofwel, je kunt er waarschijnlijk niks aan veranderen.

Jouw vriend heeft met zijn toenmalige partner een schuld opgebouwd.
Alle schulden gemaakt tijdens het huwelijk en tijdens de scheiding, zijn voor hen beiden.
Alleen schulden gemaakt na de scheiding, zijn niet voor hen beiden.

Toentertijd hebben ze ervoor gekozen om de schuld te delen.
Jouw vriend betaalde af en de ex ging de sanering in.
Wellicht zijn er nog bewijzen dat de één niet meer aansprakelijk kan worden gesteld voor het deel van de ander?
Als het goed Is, zijn er zwart op wit afspraken gemaakt.
Convenant? Advocaat, rechter? Schuldeiser?

Als ik de vraag zo lees, zou het heel goed kunnen dat het een hypotheekschuld betreft.
Dat is vaak het gemene.
Deze vorm van schuld (ook studieschuld
bijvoorbeeld) worden meestal niet kwijtgescholden.
Ofwel, indien de schuldsanering stopt, geeft de rechter geen schone lei.
Kan dit gebeurd zijn?
Dat de ex geen schuldsanering meer had, maar dat het een hypotheekschuld betrof?
Dan heeft ze waarschijnlijk nooit een schone lei gekregen.

Sterft deze persoon dan, dan kan de schuldeiser weer aankloppen bij jouw vriend.

Hoop dat je hier mee verder kunt!
Toegevoegd op 14 juli 2021 19:12: bron
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
het klopt inderdaad dat de woning die ze samen hadden gekocht, door de scheiding moest worden verkocht!
Ze heeft de volledige schuldsanering doorstaan dus had daarna geen schulden meer. (ik weet dit is erg zwart wit gezien). Maar je kan hier dus niks aan doen, tenzij zelf in de schuldsanering of afbetalen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dat is inderdaad het gemene.
Ze was dan ‘schuldenvrij’, maar waarschijnlijk zonder de ‘schone lei’ van de rechter. Stel dat de ex was blijven leven.
Ze zou daarna een erfenis ontvangen, dan mocht de hypotheekverstrekker toch weer bij haar aan kloppen, want er was weer geld.

Stel dat de schuld was ontstaan door een faillissement toentertijd.
Dan had ze wel een schone lei gekregen.
Had ze daarna geërfd, had de schuldeiser niet meer kunnen aankloppen.
Bij deze schuld mocht de schuldeiser ook niet meer aankloppen bij jouw vriend. Nou, wellicht is het toch beter om een jurist naar de papieren te laten kijken:
Heeft de ex inderdaad geen schone lei ontvangen?
En, wat is zwart-op-wit gezet over de schuld ten tijde van de scheiding.
tinus1969
2 jaar geleden
@Zonnebril, het probleem is, dat partners wel kunnen scheiden, en allerlei afspraken kunnen maken, maar dat schuldeisers daar niets mee te maken hebben. Die hebben alleen te maken met de oorspronkelijke schuld.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
heel erg bedankt voor de reacties!!!