Als ik in een gedeelte van het grote huis van m'n dochter ga wonen, krijg ik dan straks minder AOW?

Na mijn scheiding willen mijn schoonzoon, dochter en ik één groot huis gaan bouwen, waarvan ik in een gedeelte ga wonen. Ik ben nu 55 jaar, maar vraag me af of dat straks van negatieve invloed kan zijn op mijn AOW / pensioen. We hebben dan immers één adres. We voeren wel twee verschillende huishoudens

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

Nee, AOW of pensioen kijkt niet naar met wie je woont
anneliez
3 jaar geleden
Dat kan lastig worden.

"Een gezamenlijke huishouding betekent dat u met iemand van 18 jaar of ouder op hetzelfde adres woont. En u draagt allebei regelmatig bij aan het huishouden."

Op jou zal de taak rusten om desgevraagd aannemelijk te maken aan de SVB dat jullie geen gezamenlijke huishouding hebben. Bij het voeren van een gezamenlijke huishouding word je gekort.
Toegevoegd op 31 december 2020 18:32: bron
Computoon
3 jaar geleden
De hoogte van je AOW-uitkering is afhankelijk van je woonsituatie. Woon je alleen of met een minderjarig kind? Dan ontvang de AOW voor alleenstaanden. Heb je een echtgenoot, een geregisteerd partner of woon je samen? Dan krijg je per persoon minder AOW dan wanneer je alleen woont.
Je hebt nu een alleen staande aow dat wordt straks een samenwonende aow je pensioen blijft gelijk.
Toegevoegd op 31 december 2020 18:34: tekst
ronron1212