Moet je belasting betalen over onbetaalde facturen uit 2020?

Goedemiddag, Wij hebben een grote hoeveelheid facturen uit 2020 op onbetaald staan. Deze facturen zijn helaas niet betaald. De betalingen komen pas 2021 binnen.

De BTW hierover hebben we ook al betaald, dat is geen probleem. Echter moet er ook inkomstenbelasting worden betaald. Stel er staat nog voor 20.000 euro aan facturen open. Dan betaal ik daarover belasting. Vervolgens moet ik bijvoorbeeld kantoorhuur betalen van betalingen uit 2021. Dat is dan toch zonde dat ik dat met geld waar al belasting over betaald is doe. Hoe wordt dat verrekend?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Ja, helaas wel.
Als een factuur uiteindelijk niet betaald wordt door je klant, kun je de factuur in 2021 als oninbaar markeren. De omzet die was geboekt vanuit de factuur wordt dan als ‘oninbare omzet’ geboekt, hierdoor word je belasting weer verlaagd. Daarnaast kun je de btw terugvragen bij de Belastingdienst.

Je kunt een factuur oninbaar markeren op het moment dat je zeker weet dat je het bedrag niet meer gaat krijgen van de klant. Dit is bijvoorbeeld het geval als je klant failliet is gegaan en je bericht hebt ontvangen van de curator dat er geen bedrag wordt uitgekeerd.
Als de uiterste betaaldatum die je met de klant overeen was gekomen een jaar geleden is, kun je de factuur ook oninbaar markeren.
SimonV
3 jaar geleden
Voor ondernemers die het factuurstelsel moeten volgen geldt: omzet is omzet op het moment van facturatie. Of de nota ook in datzelfde jaar betaald wordt, is niet relevant. En kosten worden genomen als ze betrekking hebben op datzelfde jaar. Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, telt de belastbare winst uit onderneming mee voor het bepalen van de inkomstenbelasting. Dan is er dus ook al rekening gehouden met je zakelijke kosten.

Bedenk: als de betaling in 2021 van die facturen uit 2020 binnen komt, doet die niets voor het resultaat van je ondernening en dus ook niets voor de inkomstenbelasting. Het is immers geen omzet van 2021.

Je moet dus het onderscheid maken tussen enerzijds omzet en kosten (die bepalen het resultaat van je zaak en hebben dus belastinggevolgen) en anderzijds ontvangsten en uitgaven.

Omzet en ontvangsten zijn geen synoniemen van elkaar. Uitgaven en kosten ook niet. Afschrijvingskosten zijn bijvoorbeeld wel kosten maar geen uitgave. En het aflossen van een lening is wel een uitgave maar geen kostenpost.

Bij ontvangsten en uitgaven gebeurt er iets met het saldo op je bankrekening. Ze zijn belangrijk voor de liquiditeit van je ondernening.

En omzet en kosten bepalen mede de belastbare winst uit onderneming.
Computoon