Als ik met zwangerschapverlof ga, wat kost dat voor mijn werkgever?

ik ga dus met verlof en heb een uren contract van 32 uur per week. Uwv betaald mijn werkgever mijn loon maar wat is naast dat mijn werkgever aan mij kwijt ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De zwangerschapsuitkering is meestal gelijk aan 100 procent van het dagloon. Het dagloon is het gemiddelde loon van het voorliggende jaar bij de laatste werkgever. Duurt het dienstverband korter dan een jaar, dan wordt er een gemiddelde berekend over de duur van het dienstverband. Hieraan zit een maximum van 195,96 euro. Je werkgever kan het dus geld kosten als je meer dan genoemd dagloon verdiend en of je gemiddelde jaarsalaris is gestegen ten opzichten van het jaar daarvoor.
ronron1212
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus als je onder het maximum van het dagloon zit, betaalt de werkgever dus geen loonkosten etc? Mij werd namelijk wijsgemaakt dat alleen m’n netto salaris werd “vergoed” en dat hij opdraaide voor het bruto-gedeelte van je salaris? Ik overwoog een andere carrière dus misschien was het een poging mij te houden door mij een schuldgevoel aan te praten?
ronron1212
3 jaar geleden
Het totale salaris wordt betaald als je onder het max zit dus ook het bruto gedeelte.
Computoon
3 jaar geleden
"Het UWV keert 100% van het dagloon uit dat berekend wordt aan de hand van het loon waarover belastingen en sociale premies betaald worden. Het kan zijn dat een werkneemster meer verdient. Als dat zo is, moet ú dat aanvullen." Bruto dus, tot een gemaximeerd dagloon. Maar wat hier niet bij staat, is of het UWV ook het bedrag vergoedt voor de sociale lasten. Het bedrag dus dat de werkgever kwijt is voor een werknemer boven de kosten van het brutosalaris. Denk aan de verplichte premies voor de WW, de WGA en de Zvw. Denk ook aan zaken als het werkgeversdeel voor het pensioen. Voor zover mij bekend, moet de werkgever dit zelf blijven betalen, zo lang de werknemer in dienst is. Ook als er geen werk tegenover staat, zoals bij zwangerschapsverlof.
Naast de zaken die in het andere antwoord zijn gegeven: de kosten om je te vervangen. Dat zijn kosten voor het wervings- en selectieproces van de vervanger en natuurlijk het salaris van de vervanger. Het inwerken van een tijdelijke kracht kost ook tijd en dus geld.
Computoon
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Het salaris van de vervanger is geen extra kosten die neemt de plaats in van de gene die door het UWV wordt betaald.