Beleggen hoe start ik daarmee?

Totnu sta ik echt op punt 0. En (nog) nergens verstand van.
Vrienden/familie houden zich er ook niet mee bezig dus kan het niet vragen.

Eerst heb ik denk ik een speciale bellegingsrekening nodig. Van reclames ken ik Alex en Binck maar je volgensmij kan ook via een normale bank zo'n rekening openen? Afgezien van de administratie kosten van het kopen/verkopen, moet ik waarschlijk ook jaarlijks voor mijn rekening betalen? Is er ergens op internet een prijslijst te vinden waar ik kan zien welke het voordeligst is? Ook heb ik ergens gelezen dat voordat je een rekening aanmaakt dat ze een risicoprofiel van je willen hebben, waarom is dat? het is toch je eigen geld en voorderest maakt het hun toch niet wat je ermee doet?

Als ik deze stap gezet heb kan ik dan theoretisch gezien meteen aandelen kopen? Of zie ik iets over het hoofd.

Omdat ik van deze wereld eigenlijk geen verstand heb wil ik me ook inlezen maar wat is een goed boek (of site) voor mensen zoals mij. Liefst geen boek die net doet of ik helemaal achtelijk ben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (8)

Even een grapje!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In plaats van sites te copieren of te herhalen wat anderen al goed hebben weergegeven: Lees hier eens: http://www.mistermoney.nl/beleggen-special-beleggen-voor-beginners.asp

Doe een vergelijkingstest hier; http://www.evestor.nl/beleggen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de grond van mijn hart: doe het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En DAT ben ik dan ook weer met je eens ;-)
Beleggen is gokken voor gevorderden, en doe je UITSLUITEND met geld dat je OVER hebt en eigenlijk net zo goed kunt missen. Da's mij eerlijk gezegd nog nooit gebeurd.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar door op een bank te blijven liggen word ik ook niet gevorderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar beleggen is echt iets voor mensen met geld teveel. En dan bedoel ik letterlijk teveel, dus dat er totaal geen man overboord is als je misgokt en alles weer kwijtraakt. Met geld maak je geld, uiteraard, maar dan moet je dat geld in eerste instantie WEL hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel vaker een paar honderd op een dag verloren daar maak ik me niet druk over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gezegd poepmolecuul,ik ben blij dat ik er nooit aan begonnen ben.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima opmerking Poepmolecuul. Ik ben er ook nooit aan begonnen en ben er altijd van overtuigd gebleven dat ons "luchtbellen" werden voorgespiegeld.
de FORTIS-bank heeft een goede beleggersoptie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring
De prijzen van de verschillende banken liggen niet zo ver uit elkaar. (alex.nl, binck.nl, de rest ken je wel)
binck.nl is vaak de goedkoopste. (ligt eraan wat je precies doet.)

Dat risico profiel gedoe is wettelijk, soort van financiële bijsluiter, zodat je beter beseft hoeveel risico je neemt, je hoeft hem trouwens niet in te vullen, dan blijft je risico op hoog staan. Verstandig om wel te doen, volgens mij krijg je dan ook een waarschuwing als je dingen doet die niet in je profiel passen. (zie het maar als een "weet je het zeker" bij het verwijderen van bestanden op je pc)

Verder zou ik nu niet gaan beginnen met beleggen, zelfs de profs hebben op het moment eigenlijk geen idee.
De meeste de je ziet spreken hebben belang bij hetgeen ze zeggen, vele werken voor een bank: ze zullen niet snel negatief over banken doen.

Wat je kan doen is met nep geld gaan beleggen, daar leer je echt veel. Dit kan je simpel zelf doen, maar beter is via een website.
Als je het namelijk zelf doet houd je je zelf al snel voor de gek: Je vergeet foutjes/dalingen en overdrijft winsten en via een website kan je niet toch nog iets (ver)kopen wat je gisteren vergeten was..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe geavanceerd wil je beleggen?
Wil je beleggen om het aandelen kopen en voor de fun, of wil je een hoger rendement dan op een spaarrekening?

Als dat laatste het geval is dan kun je beter je geld stoppen in beleggingsfondsen. Ik heb zelf (naast actief beleggen) mijn geld in 3 fondsen verspreid en deze staan nu op 30% rendement. Geloof me, dat heb ik met actief handelen nog niet gehaald.

Een overzicht van alle fondsen, met rating en diverse met reviews in de bron.

Daarnaast was het antwoord van het boek beleggen voor dummies praktisch. Boek geeft veel antwoord op basisbegrippen. Daarnaast veel googlen op termen die je tegenkomt als opties, obligaties, dividend enzovoorts om je kennis te vergroten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad.
Actief beleggen is iets wat je met de paplepel ingegoten moet zijn en zelfs dat is geen garantie voor succes.
Je hebt er absoluut een flinke dosis geluk voor nodig!

Een beleggingsfonds, je kan tegenwordig zien hoeveel risico je neemt, is een veel beter idee.

Als je echt wilt beleggen doe het dan met geld wat je niet nodig, dus "over", hebt. Gossie, zou willen dat ik het had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat veel mensen niet begrijpen is dat de risico's in het beleggen niet vast staan . Je kan niet zeggen ( zoals in de kansberekening of statistiek : er is 99,9 procent kans op 10 procent winst in 10 jaar. Men neemt aan dat beleggen op zeer lange termijn een positief resultaat heeft. Maar de exacte kansen zijn niet bekend. De risico's zijn variabel en je kan nooit goed weten waar je aan toe bent . Er is zo veel beloofd de voorgaande jaren en er is zo ontzettend weinig waargemaakt.

Dit betekent ook dat jij als particuliere belegger een zekere kans hebt alles wat je inlegt te verliezen.

Risico's worden te hoog ingeschat in slechte tijden ( zoals nu ) en te laag in goede tijden ( 15 jaar geleden ) .

Als je geld echt over hebt , ga dan naar een alternatieve belegger. Een "permabear ".

Google : Willem Middelkoop , of Koen Hoefgeest . En laat je daarna door hen voorlichten over de huidige stand van zake aangaande beleggen . Bij Willem Middelkoop kan je je op een nieuwsbrief abonneren.