Heb ik kans om mijn overgeboekte geld terug te krijgen van een incassobureau?

Ik heb vandaag geld ontvangen van een persoon(€900). Daarmee heb ik een schuld betaalt maar na de betaling zei de persoon dat hij het geld toch weer nodig heeft. Ik heb het geld overgemaakt naar een incassobureau waar ik een schuld open had staan. De persoon wilt het geld snel terug anders zal die erg boos op me worden. Kan ik als verzinsel zeggen dat ik het geld per ongeluk heb overgemaakt om misschien meer kans te hebben om het geld terug te krijgen?

3 jaar geleden
1.6K
Pieterke
3 jaar geleden
Je kunt proberen de overboeking te storneren. Maar dan krijg weer het incassobureau achter je aan en dat zijn vaak ook geen aardige lui.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Volgens mij kan je een overboeking niet storneren. Alleen een automatische incasso.
Computoon
3 jaar geleden
Inderdaad. Gewone overboekingen kun je niet terugdraaien. Gelukkig niet, voor de ontvangers, want dan zouden ze voortdurend achter hun geld aan moeten zitten voor betaalde zaken die achteraf toch niet betaald zijn. Alleen automatische incassi kunnen onder bepaalde voorwaarden en gedurende een bepaalde tijd worden teruggedraaid. Dat is (vanuit de ontvanger gezien) een zwakte in dat systeem. Maar begrijpelijk is de regel wel want bij a.i. geeft iemand anders (met jouw instemming) de opdracht aan de bank om een bedrag af te schrijven.

Antwoorden (1)

Incassobureau's storten geen geld terug. Zij zijn er om geld te innen, niet om terug te boeken.
jc54
3 jaar geleden
denzell11
3 jaar geleden
En kan ik die betaling nog tegenhouden zodat het niet aankomt? want het geld zouden ze pas maandag ontvangen.
Computoon
3 jaar geleden
Nee. Bedragen die met een overschrijving zijn overgemaakt kun je niet "tegenhouden".