Moet je een halve econoom zijn om te kunnen beleggen(met leuk gevolg ;) )of is t meer een kwestie van gokken?

Ik heb t over aandelen in en verkopen.
is dat erg ingewikkeld,of kan iedere leek daar in stappen?
en vanaf welk bedrag kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Enige kennis is onontbeerlijk maar gokken is wel de hoofdmoot.
Om zinvol te kunnen inkopen en verkopen is wel een redelijk kapitaal nodig want eigenlijk is risco spreiding het belangrijkst.

Wel is het makkelijk als je de jaarverslagen kunt snappen van de bedrijven waarin je aandelen wilt kopen...dat is niet zo zeer economie als wel een accountancy opleiding (bedrijfs economie richting en verlagleggings regels)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beleggen in aandelen kan iedereen. Succes hebben.. Daar heb je een beetje geluk, en zeker kennis van zaken nodig. Buiten het feit dat je een begrip moet hebben van wat de markt gaat doen (Gaat olie duurder worden, en ijzer goedkoper, komen er meer banen en gaat China doorgroeien) moet je ook wat weten over het bedrijf (Zal BP meer of minder winst maken dit jaar; Overleefd de Royal Bank of Scotland de crisis). Als je op langere termijn inzet (periode van 5-10 jaar) dan kan je vaak wel weg komen met algemene ideeen. Echter, als je richting dagelijks handelen gaat, moet je goed weten wat je doet en dan ok wat geluk hebben.

Makkelijker is het om in fondsen te beleggen (Zie bv sns fundcoach).Dan zeg je gewoon: Ik denk dat grondstoffen duurder gaan worden, dus beleg ik in de categorie grondstoffen bij bv. BlackRock. Die fondsen bevatten aandelen van enkele, tot honderden bedrijven in een bepaalde categorie, en worden actief beheerd met als doel waarde vermeerdering.