Hoe kan ik betalingen veiligstellen als ik niet bekend ben met de opdrachtgever?

Hallo!

Ik heb een dakdekkersbedrijf en nu heb ik een offerte zo goed als rond, maar ik ben niet bekend met de opdrachtgever.. Het gaat om een totaalbedrsg van rond de €18.000 euro excl.btw.. best een serieus bedrag dus!

Hoe zouden jullie dit indekken?

Sowieso hanteer ik 3 termijnen:

1e termijn 30% voor aanvang werkzaamheden
2e termijn halverwege werkzaamheden
3e termijn binnen 14 dagen na oplevering.

Het is alleen op het moment dat ik de 2e termijn halverwege eruit gooi hoeft hij natuurlijk pas betaald te zijn als ik al klaar ben!

Iemand ideeen ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K
paulus811
4 jaar geleden
Mijn idee is om de opdrachtgever te leren kennen, zo weet je met wie je zaken doet. Ga er langs en laat een contract ondertekenen en wacht de aanbetaling af, neem aan dat dat de standaardprocedure is.
tinus1969
4 jaar geleden
Het voordeel van dakdekken is dat je vastgoed opknapt. De eigenaar daarvan staat in het kadaster.
Computoon
4 jaar geleden
... wat nog niet wil zeggen dat die eigenaar "goed van betalen" is.
paulus811
4 jaar geleden
@Computoon, nee dat is waar maar dat geldt voor iedere nieuwe klant. Ik neem aan dat een dakdekker niet een vaste klantenkring heeft die iedere paar jaar een nieuw dak bestelt.

Antwoorden (1)

@ Aanbetaling verhogen tot 50%. Dit brengt natuurlijk een hoger risico met zich mee voor de klant. Stel dat je failliet gaat: dan is de klant zijn geld kwijt. Maar wellicht ben je een lid van een brancheorganisatie die dit risico voor de klant overneemt.
@ Betaaltermijn van de factuur kort houden, zeg 10 dagen.
@ Meteen contact opnemen met de klant als die termijn overschreden wordt.

Je moet e.e.a. echter ook bekijken vanuit het gezichtspunt van de klant. Stel dat deze niet tevreden is over het werk. Dan mag het niet zo zijn dat hij op voorhand geen "wapen" meer in handen heeft omdat hij al heeft betaald. Maar wellicht bestaat er ook op het gebied van het dakdekkersbedrijf een onafhankelijke organisatie die kan bemiddelen bij geschillen.
Computoon