Mijn vader is 5 jaar geleden overleden en zijn vriendin heeft huis nog het vruchtgebruik. Als ik nu overlijd heeft mijn vrouw dan nog rechten op mijn deel als het huis word verkocht?

Hallo.
Mijn vader is 5 jaar geleden overleden en zijn vriendin heeft huis nog het vruchtgebruik.
Als ik nu overlijd heeft mijn vrouw dan nog rechten op mijn deel als het huis word verkocht?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
erotisi
4 jaar geleden
Als die vriendin het vruchtgebruik heeft wie is dan nu de eigenaar (bloot eigendom) van de woning? Mogelijkerwijs ben jij dat zelf. Als dat zo is dan erft jouw vrouw dat bloot eigendom weer of als je in gemeenschap van goederen bent gehuwd krijgt zij sowieso al de helft van de eigendom van dat huis via het huwelijksvermogensrecht.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@dolbyman, bedoel je dat de vriendin van uw overleden niet het huis heeft en ook geen vruchtgebruik?
Heeft huis noch het vruchtgebruik?
Of de vriendin heeft het huis nog en ook nog het vruchtgebruik?
Het is mij niet helemaal duidelijk
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn erfdeel van het huis samen met mijn twee broers 2/3 de vriendin van mijn vader heeft 1/3 deel. Het huis word waarschijnlijk pas verkocht als ik inmiddels al gestorven ben. Heeft mijn vrouw dan nog aanspraak op mijn deel? De erfenis van mijn vader is al geregeld alleen het huis is niet ten gelde gemaakt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vriendin van mijn vader woont nu in het huis en is mede-eigenaar.

Antwoorden (1)

De erfenis is bepaald het eigendom is van de erfgenamen. Dus als jij en je vrouw in gemeenschap zijn getrouwd of jij hebt haar benoemd in een testament als jou erfgenamen dan krijgt jouw vrouw jouw deel. Vrucht gebruik is alleen maar voor het leven van de vruchtgebruiker daarna is het voor de erfgenamen.
ronron1212