hoe bereken ik, hoeveel benzinekosten ik verbruik?

Ik heb een suzuki alto 2005 model, gebruik euro 95 en rij ongeveer 27 km heen en terug naar werk. Hoe bereken ik dit in euro's?

4 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Vol tanken.
Dagteller op nul.
Volgende tankbeurt aantal liter en gereden km opschrijven.
Een tijd herhalen.
Totaal km door totaal liters en je weet hoeveel km je met 1 liter benzine gemiddeld kan rijden.
Prijs benzine varieert telkens.

Antwoorden (1)

Hetzelfde als kilometers per liter. Je tankt je auto af, dus een volle tank. Vervolgens ga je er mee rijden zoals je normaal doet. Na +/- 500 km. is je tank bijna leeg en ga je weer tanken, weer vol. Je weet wat je gereden hebt, en wat je betaald hebt voor die km.'s.
Stel, je hebt 487 km. gereden en je moet €43,83 betalen, dan deel je die €43,83 door 487, en kom je uit op € 0,09 ofwel 9 eurocent per kilometer.
Dat wetende, kun je uitrekenen dat 27 km, dus 27 x 0,09 = €2.43 kost aan brandstof.
De benzineprijzen wisselen van dag tot dag, dus deze berekening zal op dit moment niet actueel zijn, maar je hebt in ieder geval het rekenvoorbeeld.
jc54