Worden mijn aandelen automatisch verkocht bij een overname?

Ik heb een bedrijf in mijn portefeuille dat overgenomen gaat worden door een andere partij en hierdoor van de beurs verdwijnt. Ik vraag mij af of mijn aandelen dan automatisch verkocht worden of dat er een risico is dat ik met niet verhandelbare aandelen kom te zitten.

4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Als meer dan 95 procent is aangemeld, kan de overnemende partij bij de Ondernemingskamer (OK) een uitkoopprocedure starten om de resterende aandelen in handen te krijgen. Let wel, het starten van een uitkoopprocedure is een recht van de bieder, geen plicht.

Sinds enige tijd kunnen aandeelhouders die hun aandelen nog in bezit hebben, binnen een periode van drie maanden na het openbare bod, de bieder verplichten de aandelen over te nemen voor de biedprijs. Ook is nieuw dat de belegger de OK, alweer binnen de driemaandtermijn, kunnen verzoeken de uitkoopprocedure te starten.

Beleggers die het met de voorgestelde uitkoopprijs niet eens zijn, kunnen altijd verzet aantekenen bij de OK. Als minder dan 95 procent van de aandelen is overgedragen, kan de OK-route niet worden gevolgd. In deze situatie lopen dissidente aandeelhouders het meeste risico.

Het is in theorie mogelijk dat de rechter in de uitkoopprocedure een lagere prijs vaststelt voor de aandelen dan het oorspronkelijke bod. Ligt de werkelijke waarde boven de biedprijs, dan kan de Ondernemingskamer, veelal na een deskundigenonderzoek, bepalen dat de bieder een hogere prijs moet betalen voor de nog resterende aandelen.
ronron1212