Mag een bedrijfs eigenaar panden op privé naam zetten?

Stel:
Een bedrijf boekt 1 miljoen winst, om geen belasting te betalen kopen ze daar een nieuw kantoor van.
Maar kan de bedrijfseigenaar dat kantoorpand op privé naam zetten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Een investering heeft niets te maken met je winst. Dus belasting moet je betalen over je miljoen winst. Een pand kopen is een investering en geen kosten. De investering kan overigens niet op een prive gezet worden als de onderneming betaald. Behalve als je een eenmanszaak hebt of een zzp-er bent dan is prive gelijk aan zakelijk. Maar ook dan betaal je gewoon belasting over je miljoen.
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan op geen enkele manier dat pand op privé naam worden gezet?
ronron1212
4 jaar geleden
Nee alleen door kopen in prive.
tinus1969
4 jaar geleden
@JVrager, als je een pand op privé naam zet, dan is dat (verkapt) salaris van de onderneming aan de eigenaar. Daar wil de belastingdienst natuurlijk belasting over :-)
Over de winst moet je belasting betalen. Als je een nieuw pand koopt geldt het volgende: bij 100% zakelijk gebruik en een eenmanszaak is het in principe verplicht ondernemingsvermogen. Maar zelfs als je dit zou kunnen omzeilen : een natuurlijk persoon die in privé een pand bezit en dit verhuurt aan zijn eigen onderneming of zijn eigen vennootschap moet deze inkomsten verantwoorden in box 1 als TBS-inkomsten (resultaat uit overige werkzaamheden) op grond van artikel 3.91 (eenmanszaak) of 3.92 (rechtspersoon) van de Wet inkomstenbelasting. Is ook wel logisch. Anders kon je enerzijds de huurkosten aftrekken tegen het tarief van box 1 en zouden de inkomsten onbelast blijven (want onroerend goed in box 3 met bescheiden heffing).