Heb je het recht als je vrijwillig onder bewind staat er mee te stoppen?

Als je bewind hebt en onder curatele staat dan kun je niet zomaar stoppen, maar ik heb gehoort dat vrijwillig onder bewind je ook niet zomaar kunt stoppen. Heb je dan niet gewoon het recht om je eigen beheer terug te krijgen? Aangezien het "vrijwillig" is.

4 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Nee. Ook daarvoor geldt een procedure. (Voor degenen die vanwege de Wsnp (Wet schuldsanering natuurlijke personen) een bewindvoerder gelden andere regels).

Uit de bron:

"Kantonrechter om toestemming vragen

De kantonrechter beslist of uw beschermingsbewind stopt. U kunt zelf een brief schrijven aan de kantonrechter met een beëindigingsverzoek.

Schrijf een brief aan de kantonrechter en zet daarin:

uw volledige naam (voornamen en achternaam)
uw adres en woonplaats
de dagtekening (datum) van uw verzoek
de reden dat u onder beschermingsbewind werd gesteld
waarom u vraagt om beëindiging van uw beschermingsbewind
de gegevens van uw bewindvoerder (naam, adres en woonplaats of vestigingsplaats)
uw handtekening

Leg ook duidelijk uit dat uw situatie is veranderd. Heeft u hiervan bewijsstukken? Stuur uw bewijsstukken mee met uw brief. Had u bijvoorbeeld een verslaving? Geef dan aan dat u niet meer verslaafd bent en stuur een ontslagbewijs van uw arts mee.

U stuurt uw brief naar de rechtbank (sector kanton) in het gebied waar u woont.

Kosten procedure

Voor het beëindigingsverzoek betaalt u griffiekosten. U heeft geen advocaat nodig. Wilt u toch een advocaat? Dan moet u dit waarschijnlijk zelf betalen.
Zitting einde bewindvoering

Na 4 tot 6 weken ontvangt u een oproep voor een zitting. Na de zitting beslist de rechter of de bewindvoering stopt. Heeft u geen bewindvoerder meer? Dan moet u uw geldzaken weer zelf regelen.

Beëindigingsverzoek door anderen

Ook anderen kunnen vragen uw beschermingsbewind te beëindigen. Dit zijn o.a.

uw bewindvoerder
uw echtgenoot of partner
sommige familieleden
uw bewindvoerder
de instelling waar u (tijdelijk) woont"
Toegevoegd op 24 juni 2019 05:37: bron
Computoon
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
maar ik ben er vrijwillig onder gegaan,raar dat je dan niet vrijwillig mag stoppen. want onder curatele bewindvoerder kun je ook niet onderuit.
TurfGraver
4 jaar geleden
Het "onder gaan" (aanvraag van) is wat anders dan er mee stoppen.
popeye
4 jaar geleden
is dat dan niet vreemd waneer je vrijwillig onder bewind gaat dat je zelf niet mag bepalen waneer je wilt stoppen? anders is het toch gewoon onder curatele? dan zit daar als enigste verschil in dat je je verplicht onder bewind bent gezet of vrijwillig. voor de rest is alles dus hetzelfde waneer je eenmaal die handtekening hebt gezet?
TurfGraver
4 jaar geleden
"dan zit daar als enigste verschil in dat je je verplicht onder bewind bent gezet of vrijwillig."
Klopt. Als de rechter er mee akkoord gaat is er verder geen verschil.
Onder curatele is wat anders.