is het verplicht om van mijn leefgeld te sparen?

ik wil uit de bewindvoering komen of naar budgetbeheer/

mijn leef situatie is veranderd en het gaat veel beter. bewindvoering gaf aan dat ik te veel extra geld vroeg (nooit meer dan 50 euro p/m, keep in mind, de eerste 3 jaar mocht ik niet eens extra geld vragen.) en daar door vind ze het geen goed idee om uit de bewind te komen. ik gaf aan dat budgetbeheer een betere optie zou zijn voor mij. ik ben 25 ben in de bewind sinds 19. zo veel is er gebeurd en ben niet vooruit kunnen komen. 5 jaar lang kreeg ik alleen 20 euro per week. het is vorig jaar veranderd na 60 omdat de woon situatie veranderd is.

om mij zelf te bewijzen moet ik van mijn leefgeld sparen.

in plaats van 60 euro per week krijg ik 120 per twee weken. hoeveel wilt de bewindvoering dat ik dan eigenlijk spaar? ik kom net genoeg er mee, veel mensen zijn verbaasd dat ik het zo heb vol gehouden, ze vinden het heel knap dat het me lukt. waarom ziet de bewindvoerder dit anders dan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je geen auto hebt en alleenstaand bent, dat kan ik niet opmaken uit je vraag, dan kun je best rond komen met €60 per week hoor. Misschien zelfs nog wel elke maand €5 of €10 sparen.
Met auto (benzine kosten bedoel ik want ik neem aan dat de andere auto kosten door je bewindvoerder worden geregeld) of met een kind erbij bv gaat dat idd niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wanneer je jarenlang van zo weinig (€20 p/w en ook €60 p/w) moet rondkomen, @Manonnetje, dan gaat het niet meer puur om het minimale budget. Nee, veel mensen vergeten dat je spullen door slijtage kapot gaan en gerepareerd of vervangen moeten worden. Dat kan dus niet van dit budget. Al kan je wel bij de kringloop veel vinden, ook dat is niet gratis.
Juist na zo'n lange periode wanneer er dus geen spaarpotje is - op of niet was - komt dit voor. Ik weet hoe moeilijk het is en ook wat een onzeker gevoel of zelfs onveilig gevoel dit kan veroorzaken. E.e.a. wel afhankelijk van mogelijk vangnet (familie/netwerk), maar daar moet je in principe ook niet te veel van verwachten. Trouwens, @Redburst, je kunt wel aankloppen - niet persoonlijk - bij de voedselbank, scheelt ook weer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
120,00 euro voor één persoon voor twee weken vind ik nog vrij royaal mits je uiteraard alleenstaand bent. Als je er niet van spaart, is dat 60,00 euro (!) per week. Iets dat veel onderbewindgestelden (van 2011 tot 2018 stond ik ook onder bewind) niet eens tot hun beschikking hebben; die moeten het - zoals jij dat ook 5 jaar hebt gemoeten - met 20,00 euro en vaak nog minder doen, hoe erg ook. Als ik dit zo lees, zou je je weekbudget op 40,00 euro per week kunnen zetten. Je houdt dan 20,00 euro over om opzij te zetten. Omgekeerd lijkt me niet redelijk, daar het normbedrag per dag voor boodschappen al rond de 6,00 euro ligt. Mocht dat te beperkt zijn, zou je 10,00 euro per week apart kunnen zetten en dat je 50,00 euro overhoudt voor boodschappen. Het gaat er vooral om dat je laat zien dat je zelfstandigheid aan kan. Het traject waar je nu in zit noemen ze een zogeheten 'afbouwtraject'. In die tijd krijg je ofwel je huishoudgeld voor twee of vier weken en in een enkel geval betaal je voor een X-periode ook zelf de rekeningen. In die periode mag je inderdaad dan geen extra geld aanvragen. Dat kan gezien worden als een bepaalde 'afhankelijkheid' en je bewindvoerder zal dat dan ook als reden aangrijpen, dat het bewind moet doorlopen. Succes!

Antwoorden (1)

Nee, het is niet verplicht om van je leefgeld te sparen.

Van zo weinig rondkomen is al knap en dan moet er helemaal niets extra's gebeuren, laat staan sparen. €60,00 is moeilijk en met €20 ... 5 jaar is onwaarschijnlijk lang en moeilijk.

Ik kan je antwoord geven op basis van deze gegevens, namelijk af en toe €50 extra vragen is helemaal niet veel. De bewindvoerder zou beter moeten weten, zou zelf eens van zo'n klein bedrag rond moeten komen.
Budgetbeheer kan beter zijn. De grote rekeningen huur, zorgverzekering en gas/licht & water kunnen door de Sociale Dienst/gemeente maandelijks betaald(ingehouden) worden zodat je dat niet kunt vergeten.
Verder is het raadzaam om heel goed uit te kijken wat je doet als je ineens weer eigen baas over je portemonnee bent.
Succes @RedBurst!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dit zijn ferme uitspraken.
Ik zou ze niet durven te doen op basis van zo weinig gegevens en maar één kant van het verhaal. Al ben ik het met je eens dat rond kunnen komen van zo weinig geld een knappe prestatie is.