Wat gebeurt er met een erfenis bij scheiding als het bedrag van de erfenis gezamenlijk is uitgegeven?

Stel dat één van beiden een ton erft, je lost 60.000,- af op de gezamenlijke hypotheek en de rest gaat op aan vakanties, auto's etc. Moet de ander dan 50.000,- betalen aan degene die de erfenis heeft ontvangen bij een scheiding?

5 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niesje1973, Je schrijft: één van beiden erft. Er geldt dus huwelijkse voorwaarden of een uitsluitingsclausule, anders is het: het echtpaar erft samen. Een eerste reactie kort door de bocht.
Stel: Henk erft, later gaan Henk en Ingrid scheiden.
Voor het geld dat is opgegaan aan dagelijkse dingen geldt: op=op.
Van het geld dat over is kan (dat moet) aangetoond worden dat het gebruikt is om de hypotheek af te lossen van het huis. Dit geld is dus geïnvesteerd.
Het is mogelijk dat Henk bij de scheiding aanspraak kan maken op vergoedingsrecht en het recht op het rendement dat zijn privé-erfenis heeft opgeleverd.
Als het huis van Henk en Ingrid verdubbeld is in waarde krijgt Piet zijn investering met winst terug. Omgekeerd geldt ook: bij waardevermindering krijgt Henk minder terug.
https://www.abab.nl/artikelen/vergoedingsrechten-tussen-echtgenoten
LeonardN
5 jaar geleden
+GV Listigere kwestie dan ik dacht. Ook in de rechtspraak zie je afwijkende visies: https://www.hekkelman.nl/blog/ondernemerszaken/echtscheiding-schenking-erfenis-uitsluitingsclausule
--
Verbruikte schenkingen/erfenissen
De Gerechtshoven in Arnhem en Den Haag oordelen dat er bij echtscheiding een vergoedingsaanspraak is ter hoogte van het geschonken bedrag ongeacht of het bedrag bij echtscheiding nog aanwezig is of is verbruikt. Het gerechtshof in Den Bosch daarentegen oordeelde dat er geen vergoedingsrecht is als het door de begiftigde vrijwillig is besteed aan de huishouding. Dit verschil in uitspraken is opmerkelijk en komt de rechtszekerheid niet ten goede. Bij deze beslissingen spelen ook de eisen van redelijkheid en billijkheid een rol en mede daardoor is het in de praktijk niet goed te voorspellen of een vergoedingsaanspraak van een verbruikte schenking of erfenis bij een rechter kans van slagen heeft.
--
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat zijn geen afwijkende visies, dat zijn afwijkende dossiersgegevens. Alleen de advocaat, de OvJ en de rechter kennen het hele dossier. (Als zij de tijd en moeite hebben genomen om het door te pluizen). Geen enkel dossier en/of zaak is gelijk.

Antwoorden (3)

Als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen, dan valt daar die erfenis ook onder. Als de erfenis op is (bij scheiding) dan is dat jammer voor degene die de erfenis heeft ontvangen, maar op is op, en dat heb je gezamenlijk gedaan.
Anders is het als je onder huwelijkse voorwaarden getrouwd bent, dan heeft elk zijn persoonlijke eigendommen.
jc54
5 jaar geleden
Niesje1973
5 jaar geleden
Er is een nieuwe wet die bepaalt dat een erfenis persoonlijk bezit blijft
Inekez1
5 jaar geleden
"Anders is het als je onder huwelijkse voorwaarden getrouwd bent, dan heeft elk zijn persoonlijke eigendommen."
In dat geval zou de erfenis altijd geheel van de ene partner zijn. Als die besluit om daarmee gezamenlijke dingen te betalen (woning, vakantie, wat dan ook), is dat zijn keuze om een deel van zijn erfenis te schenken aan zijn vrouw. Dat kun je niet na scheiding ineens weer gaan opeisen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ @jc54, dit klopt nog steeds voor alle huwelijkse vormen: voor het gedeelte van de erfenis dat is opgegaan aan immateriële zaken geldt: OP=OP
Bij een oud huwelijk (voor 1 januari 2018) geldt er automatisch gemeenschap van goederen dat wil zeggen dat alles wat tijdens het huwelijk door een van de partners wordt ontvangen 'van beide wordt'. Dat kan anders zijn als in een testament is bepaald dat de erfenis niet in een gemeenschap valt, de zogenaamde uitsluitingsclausule.

Slechts in dat laatste geval (en bij huwelijkse voorwaarden en bij nieuwe huwelijken) moet er een herberekening plaatsvinden van wie wat toekomt, waarbij plaatsvervulling van de gelden van de erfenis door auto's en vakanties geldt. In dat geval moet de ander dus inderdaad bijv. 50.000 euro betalen aan de ander. Vaak wordt in een echtscheidingsconvenant wel een soort schenking gedaan, maar dat is natuurlijk wel vrijwillig.....
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Lijkt me stug. Dus Man ontvangt erfenis van Ouder. Zegt tegen vrouwlief "We gaan lekker cruisen". Geven de 100.000 euro uit aan wereldcruisereis.
Bij thuiskomt vraagt de vrouw een scheiding aan.
Vrouw eist nu 50.000 euro van geld wat er ooit was van de erfenis? Of begrijp ik je nu verkeerd? Kan de man de 50.000 eisen? (nog gekker verhaal)
Niesje1973
5 jaar geleden
In dit geval is mijn vraag dus of de man (erfgenaam) dit kan eisen.
erotisi
5 jaar geleden
Indien de erfenis door bijv. een uitsluitingclausule in geen enkele gemeenschap valt dan heeft de man bij echtscheiding recht op 50000 van de vrouw. Hij heeft immers geld gegeven aan zijn vrouw wat dmv vakanties ed waar alleen hij recht op heeft (aangenomen dat er alleen geld van een erfenis is). Indien er meer geld is moet een bedrag van 100000 voor de verdeling van de gemeenschap aan de man toeblijven.
erotisi
5 jaar geleden
Voor dergelijke afgescheiden vermogens is een boekhouding dan ook van belang. Indien het geld aan een derde is gegeven door de man dan is dat zijn eigen keuze geweest die dan ook goed geadministreerd moet worden als door hem betaald en niet van gemeenschapsgeld
LeonardN
5 jaar geleden
+Volgens mij zit ik er helemaal naast.
Als één van de partners tijdens het huwelijk (vóór 1 januari 2018) in gemeenschap van goederen een erfenis of schenking heeft ontvangen, valt dit in beginsel binnen de gemeenschap van goederen. In geval van scheiding is nog wel de vraag wat u met uw erfenis heeft gedaan. Is deze als zodanig apart gehouden of is deze geïnvesteerd in het huis, dan kunt u daar bij scheiding aanspraak maken bij de verdeling van de bezittingen. Heeft u echter een leuk bedrag gekregen en dat vervolgens samen opgemaakt bv aan leuke vakanties dan vervalt uw recht en wordt alles weer gelijk verdeeld.
Wanneer partners op basis van huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, hangt het van de inhoud van deze voorwaarden af of een erfenis of schenking binnen de gemeenschap van goederen valt. Het kan ook bepaald worden door degene die de erfenis nalaat. Bij een erfenis met uitsluitingsclausule behoeft niet gedeeld te worden. Dit kan alleen vóór het overlijden worden geregeld en moet zwart op wit staan en kan niet met terugwerkende kracht. Degene die de erfenis nalaat dient dit zelf bij de notaris te regelen.
Is het geld dat door erfenis (met uitsluitingsclausule)is verkregen, al door de echtgenoten uitgegeven en volgt er later een scheiding?
Hierover heeft de rechtbank gezegd dat de echtgenoot die de privé-schenking heeft ontvangen in dat geval een zogenoemd vergoedingsrecht op de andere partner heeft. Hierbij maakt het niet uit waaraan het geld is besteed en wat er nog over is van het geld. Ook is het niet van belang of de echtgenoten hier iets over hebben afgesproken. Het kan dus zo zijn dat het geld al lang op is en dat de ex-partner bij een scheiding een deel moet terugbetalen van de destijds door de ander in privé ontvangen schenking of erfenis.
Is men ná 1 januari 2018 getrouwd dan geldt de Wet Beperkte gemeenschap van goederen. Hierin is onder andere opgenomen dat schenkingen of erfenissen die ontvangen worden voor en tijdens het huwelijk gelijk al persoonlijk zijn.
Als de één in het goed van de ander of in een gemeenschappelijk goed (bijvoorbeeld de woning) privé geld heeft geïnvesteerd, kan er sprake zijn van vergoedingsrecht. Voor investeringen die zijn gedaan vóór 1 januari 2012 geldt de nominaliteitsleer. Voor investeringen die zijn gedaan op of na 1 januari 2012 geldt de beleggingsleer. Deze gecompliceerde gegevens moeten uitgezocht worden door bv een specialist op het gebied van familierecht/erfrecht.