Mag mijn zoon met Koningsdag ballonnetjes verkopen van Disney?

Moet er een licentie voor betaald worden?
Er staan Disney en allerlei bekende tekenfilm figuurtjes op. Ik wil niet dat hij er problemen mee krijgt omdat het illegaal is. Er zit overigens geen helium in...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Ja, jouw zoon mag dit verkopen.

Op Koningsdag mag je alles verkopen, behalve:
Drank waarin alcohol zit.
Etenswaren die bederfelijk zijn.
Drank in glas (flesjes of glazen).
Levende dieren.

Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, bijvoorbeeld indien iemand een vergunning heeft om alcohol te verkopen of indien iemand bederfelijk eten verkoopt, omdat deze persoon beschikt over een goede koeling.

Hier komt een link ( Ik heb deze doorgelezen. In andere gemeenten staan dezelfde regels).

https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/54779-vrijmarkt-koningsdag-wat-zijn-de-regels.html
De wet verordening op straathandel in de link heb ik ook doorgenomen. Hierin staan ook geen bijzonderheden. Deze wet wordt ook wederom in andere gemeenten gehanteerd.
Toegevoegd op 26 februari 2019 20:50: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Ik vrees dat het merkenrecht niet vervalt op Koningsdag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo Paulus811, omdat het ballonnetjes zijn met Disneyfiguren, zijn de licenties al gekocht, toen het product werd gemaakt. Indien je ballonnetjes zou knutselen (ik weet niet of dit kan?) en je gaat het product dan op de markt brengen, moet je wel licenties betalen. Als ik met Koningsdag bijvoorbeeld zelf shirts ga bedrukken met Disneyfiguren (dat kan wel :-)) en ga verkopen, heb ik denk ik wel kans om in de problemen te komen.
Groetjes
paulus811
5 jaar geleden
PJJMulder, daar heb je wel een punt. Als de figuurtjes er bij de eerste aankoop al op stonden is het idd geen probleem.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zo zijn we samen gekomen tot een mooi antwoord Paulus811
Daar ontstaan geen problemen mee als de ballonnen zelf "legaal bedrukt" zijn. Dus wanneer de producent van de ballonnen voor het gebruik van de afbeeldingen aan "Disney" een vergoeding heeft betaald.
Computoon
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Alle relevante informatie in een antwoord.