Moet je inkomen doorgeven als je een student bent met een bijbaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
crispy
5 jaar geleden
aan wie zou je dat willen doorgeven dan?
paulus811
5 jaar geleden
Ik neem aan dat de belastingdienst hier bedoeld wordt, maar jou aanmelden is een taak van je werkgever.
crispy
5 jaar geleden
Inkomsten moeten altijd (als je meer dan €46 zou moeten bijbetalen) worden opgegeven bij de belasting, daar heeft student-zijn niets mee te maken.
Ik denk eerder dat de vraagsteller DUO bedoelt.

Antwoorden (1)

Ik veronderstel dat je bedoelt: aan de Belastingdienst.

Ja. Als het een bijbaan in loondienst is, komt hij vanzelf op de vooraf ingevulde aangifte. Niettemin ben en blijf je er zelf voor verantwoordelijk dat het inkomen juist en volledig wordt opgegeven.

Gaat het om een bijbaan die niet in loondienst plaatsvindt (denk aan een bijbaan als krantenbezorger) dan zal dit inkomen niet altijd automatisch zijn ingevuld. Dan moet je het inkomen alsnog zelf opgeven.
.

"Hoeveel mag ik bijverdienen naast mijn studiefinanciering?

Bent u na 1 september 2015 aan uw opleiding aan hbo of universiteit begonnen? Dan mag u onbeperkt bijverdienen. Bent u voor deze datum gaan studeren? Of volgt u een opleiding in het mbo? Dan mag u in 2018 maximaal € 14.456,00 bijverdienen."

Aldus de site van de Belastingdienst.
Toegevoegd op 10 februari 2019 17:31: tekst
Computoon