De begrafenisondernemer of u zelf moet via een verklaring van overlijden de gemeente van een overlijden in kennis stellen. De gemeente zal deze info door geven aan de SVB, de belastingdienst, Hoogheemraadschap, gemeentelijke belastingen en het UWV.
ronron1212
5 jaar geleden
Een arts stelt vaak een verklaring van overlijden op. Hiermee kun je de Akte van overlijden bij de gemeente aanvragen. Je kan dit zelf doen maar ook overlaten aan de begrafenisondernemer. De gemeente legt dit vast in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). De gemeente geeft het overlijden ook door aan andere overheidsorganisaties zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV en de Belastingdienst.
Daarnaast krijgen de grote pensioenfondsen en Rijksdienst voor het Wegverkeer bericht.
Als een levensverzekeringsmaatschappij hierom gevraagd heeft, geven de gemeentelijke administraties overlijdensberichten ook aan deze maatschappij door. In veel gevallen zullen levensverzekeringsmaatschappijen dus ook op de hoogte zijn van overlijden.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus, deze als aanvulling voor het geval het overlijden in het buitenland betreft.
https://www.uitvaart.nl/infotheek/overlijden/overlijden-in-het-buitenland