Mag ik een prepaid credit card aanschaffen als ik onder bewind sta?

Op social media stelde ik een vraag waarin ik tevens aangaf dat online bestellen voor mij niet mogelijk is en afhankelijk ben van gewone winkels, waarop iemand antwoordde dat een prepaid credit card wellicht een oplossing was omreden dat je deze kaart simpelweg kunt krijgen bij een Primera zaak en hem met contant geld kunt opladen.

Toen ik hierover ging Googlen vraag ik mij af of wél kan. Mijn gevoel hierover zegt van niet of heb ik het dan wellicht fout?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.7K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik raad het je af, maar mocht je het toch willen doen, lees dan heeeel goed de voorwaarden. Zitten vaak nog addertjes onder het gras, dat je ineens extra moet betalen als het bedrag niet op is bijvoorbeeld.
LeonardN
5 jaar geleden
Iets wat ik gevonden heb is dat je aan het eind van het jaar wel een bedrag zo rond de 20 eu erop moet hebben staan, anders kan je een negatief saldo oplopen (iets wat niet de bedoeling is met die kaarten).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@FerretMom, waarschijnlijk kunt u een dergelijke card niet aanschaffen, zeker niet als de bewindvoerder inzage heeft in uw banrekeninggegevens. De kaart kopen dmv contant geld zal misschien lukken, maar online kopen d.m.v. deze kaart is niet de bedoeling. U staat namelijk geregistreerd in het openbare curatele- en bewindregister. Om te voorkomen dat iemand ie onder beschermingsbewind staat (via de rechter) via een sluikroute toch online-inkopen doet.
LeonardN
5 jaar geleden
Je kan een kaart waarschijnlijk wel aanschaffen, maar wat je even moet checken voordat je met een dergelijke kaart tot bestellen overgaat is of de webshop jou kan vinden in het ccbr https://curateleenbewindregister.rechtspraak.nl/ (vind/zoekt op achternaam en geboortedatum), of deze webshop uberhaupt zoekt in het ccbr (even vooraf vragen) en als dat het geval is kan je de bewindvoerder vragen of deze een schriftelijke toestemming kan geven aan de webshop. Hier een voorbeeld van iemand waarbij dit verkeerd liep en de opties die bol.com geeft:
https://www.klacht.nl/bol-com-4/ "Wij begrijpen dat het vervelend is dat u geen bestelling kunt plaatsen bij
> bol.com. U geeft aan dat u in een schuld schuldhulp traject zit. Hierdoor
> is
> het alleen mogelijk bij bol.com te bestellen met schriftelijk toestemming
> van uw bewindvoerder. U kunt deze schriftelijke toestemming kosteloos
> sturen
> naar onderstaand adres:"

Antwoorden (3)

Ja, dat mag. Je krijgt als je onder bewind staat immers leefgeld. Wat je met dit geld doet mag je zelf weten. Eten kopen, maar ook een prepaid credit card is mogelijk.
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ Ik snap de minnen niet.
Op de prepaid creditcard stort je vooraf geld en dat is je bestedingslimiet. Als je geld pint, stort je geld in je portemonnee. Veel verschil zie ik niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@SimonV, maar online bestellen door iemand die onder beschermingsbewind staat is ook met een prepaid debit(credit)card niet altijd mogelijk. De gerenommeerde Online bedrijven hebben inzage in de openbare curatele- en bewindregisters en registreren deze. De aankoop zal geweigerd worden.
Mocht het bestelde toch aankomen en krijgt de bewindvoerder er kennis van, dan kan de bewindvoerder alles retourneren en de koop nietig laten verklaren.
Geld pinnen kan niet ongelimiteerd, de kredietlimiet is in ieder geval 0
LeonardN
5 jaar geleden
Mocht het bestelde toch aankomen en krijgt de bewindvoerder er kennis van, dan kan de bewindvoerder alles retourneren en de koop nietig laten verklaren. Volgens mij gaat het er nu juist om, om iemand die onder bewind staat toch een mogelijkheid te vinden dat deze zijn vrij te besteden geld op een website uit kan geven.
Als iemand van zijn leefgeld een DVD koopt bij de MM dan zal deze niet door bewind teruggestuurd worden, waarom dan wel als deze dezelfde DVD online bestelt?
Wat jij 'mag' hangt natuurlijk van overleg met je bewindvoerder af. Maar ik schat de kans bijna 100% in dat die geen toestemming zal geven.

Iets anders is misschien een 'debit card'.

Een 'debit card' is het zelfde als een credit card, met dit verschil dat je hem vooraf op moet laden.
Betalingen met zo'n kaart brengen je dus nooit in de schulden, terwijl je er tóch on-line aankopen e.d. mee kan doen.

Schaf er wel eentje aan bij een betrouwbare bank/maatschappij.
Oh... en overleg altijd van tevoren met je bewindvoerder ! Hij/zij kan je helpen en begeleiden met de card !
Toegevoegd op 21 november 2018 08:53: tekst
SimonV
5 jaar geleden
Een prepaid creditcard is toch een debetkaart?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Prepaid_creditcard
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Strikt genomen is het niet hetzelfde ! Credit en debit zijn tegengestelde begrippen, Maar door geld ('pre-paid') op een credit card te storten maak je van een credit card een debit card.
Het is hetzelfde stukje plastic, met hetzelfde nummer, maar je gebruikt hem anders. Het belangrijkste verschil met een échte debit card is dat je met een credit card 'rood' mag staan. Dat mag met een echte volbloed debit card niet.
SimonV
5 jaar geleden
“Maar door geld ('pre-paid') op een credit card te storten maak je van een credit card een debit card.”
“Iets anders is misschien een debit card.“
Hier spreek je jezelf volgens mij dus tegen…
Met een prepaid creditcard kun/mag je niet rood staan. Dat mag met een echte volbloed debitcard ook niet.
LeonardN
5 jaar geleden
-min Op een prepaid-cc kan je niet rood staan. Het is hetzelfde begrip als debitcard zoals jij het in je hoofd hebt. https://mijndebitcard.nl/is-een-debitcard-hetzelfde-als-een-prepaid-creditcard/
Wat kan je exact met de debitcard doen?
Met de debitcard welke je misschien al kent onder de benaming prepaid creditcard kan je contactloos betalen bij elke fysieke winkel. Je bent een woordenspelletje aan het spelen. Inderdaad is een pre-paid cc een vreemde naam, maar men bedoelt hetzelfde als debitcard.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ah... daar zit het misverstand... :-) "Een prepaid creditcard is toch een debetkaart" dat klopt ! Althans in de volksmond. Maar bij een creditcard (al dan niet pre-paid) mag je rood staan. Bij een echte debit card niet ! Normaal gesproken valt dat verschil in het niet, maar gezien de situatie m.b.t. de bewindvoering is dat wél een essentieel verschil.
Vandaar !
LeonardN
5 jaar geleden
Hier wat gevonden: https://prepaid.yourmastercard.nl/hoe-werkt-het/ Negatief saldo op uw prepaid Card
Het kan voorkomen dat u een negatief saldo op uw prepaid Card heeft. Bijvoorbeeld wanneer er kosten voor de jaarlijkse bijdrage worden ingehouden en u niet genoeg saldo op uw prepaid Card heeft staan. Check daarom altijd regelmatig uw saldo in Mijn ICS of in de prepaid ICS App. Dat is 17,50
Je kan volgens mij niet in een normaal geval je opgewaarde bedrag overschrijden. https://prepaid.yourmastercard.nl/prepaid-mastercard/
De bestedingsruimte op de Card bepaalt u zelf door geld op de Card te storten. Wanneer het tegoed op is, kunt u uw Card weer gemakkelijk opwaarderen.
SimonV
5 jaar geleden
“Maar bij een creditcard (al dan niet pre-paid) mag je rood staan”: heb je een bron die bevestigt dat je bij een prepaid kaart rood mag staan?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@LeonardN Je bent (weer) erg snel met je min. (mag hoor!)
Maar kijk even naar de originele vraag en mijn antwoord.... waar zet ik de vragensteller dan (minwaardig !) op het verkeerde been ? In de reakties wordt even doorgepraat over het verschil tussen een prepaid creditcard en een debetkaart. Maar nergens zet ik, naar mijn idee, de vragensteller op het verkeerde been of geef ik een onverstandig advies.
LeonardN
5 jaar geleden
Grap is dat debitcards met hetzelfde zitten, ook die hebben jaarlijkse kosten. Nogmaals:
Er is geen verschil in het begrip prepaid creditcard of (prepaid) debitcard.
Bij beide is geen kredietwaardigheidscheck nodig zoals bij een echte cc nodig is. Het door jouw aangehaalde verschil bestaat niet in werkelijkheid, althans ik kan er geen bron van vinden.
Reddie
5 jaar geleden
Plus. Overleg met de bewindvoerder. Daar is zij/hij voor.
Ik begrijp de min niet.
SimonV
5 jaar geleden
Mij ontgaat de nuance (min niet van mij).
LeonardN
5 jaar geleden
Ik blijf erbij dat prepaid creditcard en debitcard hetzelfde zijn, zowel in volksmond als in de mond van diegenen die ze verschaffen. Als je aan kan tonen dat er een daadwerkelijk verschil is trek ik mijn min weer in. Laat je niet verwarren door de onterechte plusjes die je op GV krijgt als sommige mensen je tegenspreken. Je antwoord maakt het onnodig ingewikkeld in mijn ogen. Als iemand met een bron kan komen dat prepaid cc en debitcard in alle gevallen niet hetzelfde (en het ook nog zo is als jij bedschrijft) zijn zie ik die bron graag tegemoet. @Reddie
De min is voor de in mijn ogen onterechte stelling dat een prepaid cc iets anders zou zijn dan een debitcard. Niet voor de tip het te vragen aan de bewindvoerder. Als de bewindvoerden een prepaid-cc afkeurt dan keurt deze met dezelfde reden een debitcard af. (of ik moet tegenbewijs zien) De plussen vallen hier minstens te snel als mijn min te snel zou zijn. Oze heeft op geen enkele wijze de weerstand van simon en mij weerlegd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ozewiezewozewie... + De één denkt altijd meer gelijk te hebben dan de ander. Zoals altijd een prima genuanceerd antwoord inclusief jouw uitleg in de reacties. Overleggen met de bewindvoerder zeker aan te bevelen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@SimonV Nogmaals: "Een prepaid creditcard is toch een debetkaart" dat klopt ! Waar je overheen leest is dat ik probeer uit te leggen dat er STRIKT GENOMEN (!) een verschil is. (Dat 'strikt genomen' staat er in mijn eerdere reakties niet voor niets bij !)
Ik probeer slechts de thermologie goed te krijgen Thats all. (LeonardN noemt dat 'woordspelletjes') Maar verder zijn jij en ik het volgens mij wel eens. Maar.... vind ervan wat je wil . Einde discussie v.w.m.b.
LeonardN
5 jaar geleden
Maar kijk even naar de originele vraag en mijn antwoord.... waar zet ik de vragensteller dan (minwaardig !) op het verkeerde been ? Je zegt in mijn ogen: "Je mag van je bewindvoerder niet product X gebruiken, maar misschien moet je eens kijken naar product X." Dat is in mijn ogen het toppunt van iemand op het verkeerde been zetten. Ondertussen lijkt de vraag van joan uit te wijzen op bronnen wat ik dus beweer; product x = product x (pp cc= pp dc). Ik heb niets tegen het idee van het vragen aan de bewindvoering wat deze wel of niet toestaat, maar ik zou er versteld van staan als deze pp cc niet toe zou staan en (pp) dc wel. Ik zie nog steeds niet hoe jij je stelling nou verdedigt.
Zeer waarschijnlijk niet de prepaid credit card of (prepaid) debitcard die je zelf via IBAN-rekening moet opwaarderen, aangezien die mogelijkheid meestal ontbreekt als je onder bewind staat, en waar ook nog de mogelijkheid op ontstaat dat je een negatief saldo oploopt.

---
https://debewindvoerster.nl/veelgestelde-vragen/#bankrekening
"Kan ik gebruik maken van internetbankieren?
De rekeningen die wij openen bij de ABN AMRO zijn niet geschikt zijn voor internetbankieren. De bewindvoerder beheert uw inkomsten en vermogen. In uw Online Kasboek kunt u de betalingen zien die wij voor u uitvoeren."
(Als je niet je leefgeld niet vrij mag besteden via iDeal, wordt dat een onmogelijkheid, als jouw bewindvoering dezelfde regels hanteert)
---

Wat wel een mogelijk is, is de voor geladen prepaid creditcard (cadeaubon creditcard) met een vastbedrag en welke dus niet samenwerkt met een bankrekening. Het is vergelijkbaar met een cadeaukaart. Je kan dus met je gepinde leefgeld naar een Primera gaan en deze kaart kopen.

https://www.primera.nl/cadeaukaarten/cadeaubon/voor-hem/mastercard-25
(dit is natuurlijk een website/webshop-voorbeeld, maar aangezien de Primera ook vaste winkels heeft kan je deze met gepind leefgeld kopen in een fysieke winkel)
---
Besef wel goed dat je in het geval van het voorbeeld dus 25 euro betaalt voor iets met €21,05 aan waarde.
Je kan deze voorgeladen prepaid cc gebruiken tot het geld op is, en daarna kan je er niks meer mee.
---
Dit type ppcc/ppdc is dus geen lening, is zonder bankrekeninggebruik, heeft geen kans op negatief saldo, en is financieel vergelijkbaar met een cadeaubon kopen. Dit kan dus zonder je bewindvoering op de hoogte te stellen/te vragen, aangezien ik aanneem dat je ook voor een cadeaubon geen advies hoeft in te winnen bij je bewindvoering.
---
Dus JA dat mag, zolang je maar wel het juiste type prepaid creditcard/debitcard koopt, het type waar het bedrag al op voorgeladen is, de zgn cadeaubon creditcard.
---
Dit antwoord gaat overigens over de aankoop van de cadeaubon creditcard. Of alle webshops ook een aankoop op jouw naam zullen accepteren is een andere vraag.
Toegevoegd op 23 november 2018 13:54: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Plaats reactie
Dit zijn alle mogelijke kaarten (vziw) 4 types. -1. Pinpas (betaalpas, debetkaart, internetbankieren) https://nl.wikipedia.org/wiki/Betaalkaart -Credicards
--2. Reguliere Creditcard https://nl.wikipedia.org/wiki/Creditcard
--(3) Prepaid Creditcards (ook wel debitcards) https://nl.wikipedia.org/wiki/Prepaid_creditcard
----3a. Pp Creditcard (zelf te laden via bankrekening) https://prepaid.yourmastercard.nl/
----3b. Pp Creditcard (voorgeladen/vast bedrag, Cadeabon creditcard) https://www.primera.nl/visa-cadeaukaart-50