Ik verkoop mijn huis voor 500.000, en wil dit geld contant opnemen, mag en kan dat?

En waar zou je zo'n bedrag dan kunnen opnemen?

5 jaar geleden
4.1K
crispy
5 jaar geleden
Op zijn zachtst gezegd is dat een ongebruikelijke transactie die door de bank gemeld zou moeten worden. Maar het is natuurlijk legaal, want het is je eigen geld dat je mag opnemen.
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom zou je dat willen?
Een inbraak en je bent 5 ton kwijt.
mjvdberg
5 jaar geleden
Zoals het antwoord al zal de bank deze transactie misschien vreemd vinden en er melding van gaan maken,tevens zit er ook een heffing van de belasting aan te komen en of je dat geld niet meer op rekening heb staan zullen ze je toch een naheffing op leggen,daar kom je echt niet onder uit want alles is bekent.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik wil dat niet, mocht willen dat mijn huis dat bedrag waard was, ik vroeg me af of dat kon...maar dat werd te lang om als vraag te formuleren. Discussie met de belastingdienst? Ben benieuwd wie dat wint lol

Antwoorden (1)

Bij de bank.
Als dit beoordeeld moet worden als een "ongebruikelijke transactie" moet de bank dit melden aan de Financial Intelligence Unit - Nederland (FIU-Nederland).

Maar in principe kan het. Alleen kun je niet naar je bank stappen om zo'n bedrag zomaar op te nemen. Je moet het geld aanvragen en dan krijg je van je bank bericht wanneer het klaar ligt. Overigens hebben de banken daar ook regels voor. Bij de Rabobank kun je bijv. maximaal eur 50.000.- per keer aanvragen. (Bij de grootste coupure zijn dat 100 biljetten van eur 500.-).
Computoon