Hoeveel geld verliest BP aan de olielek?

Natuurlijk de olie meegerekend, maar ook de pogingen tot het dichten, en de vergoedingen voor het milieu, enz.

Hoe groot is dit t.o.v. het totale vermogen van BP?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag!

Het beste antwoord

De kosten van de olieramp met de Exxon Valdez in 1989 waren destijds al zo´n 7 miljard dollar aan kosten van de olie, kosten van opruiming, schadeloos stellen van de vissers en andere mensen die afhankelijk zijn van de wateren. En nog steeds worden er processen gevoerd waardoor de teller nog hoger kan komen te staan.

Ik heb ergens gelezen dat er momenteel al drie keer zoveel olie gelekt is uit dit boorplatform dan destijds van de tanker in Alaska.
De kosten van olie liggen stukken hoger dan destijds en ook een opruimoperatie zal duurder zijn dan destijds in Alaska. Komt nog bij dat Amerikanen erg goed zijn in het voeren van processen voor exorbitante bedragen (ik las vorige week dat deze ramp veroorzaakt is door nalatigheid en het aan de laars lappen van regels:
http://www.nu.nl/buitenland/2256374/aanpak-bp-vergrootte-kans-explosie.html ).

Al deze zaken in ogenschouw nemend, durf ik de schatting wel aan dat dit totale probleem BP zo rond de 50 miljard zal komen te liggen.
(en dan heb ik de reputatie-schade van mensen die niet meer bij BP gaan tanken nog niet meegerekend).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En inderdaad niet de beurskoers vergeten welke ook een bedrijf aan ten onder kan gaan.

Andere antwoorden (3)

Op 28/5 stond de teller al op 930 miljoen dollar.

http://www.hln.be/hln/nl/7179/Olieramp-Golf-van-Mexico/article/detail/1111067/2010/05/28/Lekkend-platform-kost-BP-al-930-miljoen-dollar.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je mag alleen een antwoord geven als je ook op alle subvragen een antwoord weet ... zeurpiet!
En vergeet ook niet de beurskoers: "(..) Daarop dook ook de koers van het aandeel BP naar beneden: van 648,2 GBp naar 549,2 GBp, ofwel met 15%. Daarmee leverde het bedrijf zo’n 27,5 miljard dollar van zijn totale beurswaarde in (zie bron)."

Toegevoegd na 20 minuten:
Nog even een aanvulling: In 2009 was hun omzet 239 miljard dollar en PBIT (profit before interest & taxes): 26,4 miljard dollar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan zitten we te zeuren dat de fossiele brandstoffen op onze aarde verdwijnen. Ben benieuwd hoeveel jaar olieverbruik we nu ingeleverd hebben..