Kan je je huis bij testament nalaten aan partner waar je mee samenwoont?

Ik ben volledig eigenaar van een huis waar ik samenwoon met mijn partner zonder geregistreerd partnerschap. Ik wil testamentair het eigendom aan mijn partner overdragen wanneer mij iets overkomt. Kan dat zomaar, of gaat er altijd een deel naar erfgenamen zoals kinderen, ouders, broers en zussen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Kinderen kan je niet onterven. De rest wel.
LeonardN
6 jaar geleden
Kinderen kan je WEL onterven. https://notaristeeuwen.nl/nieuwsbrief-kan-ik-mijn-kind-onterven KAN IK MIJN KIND ONTERVEN?
De meeste mensen denken dat een kind niet onterfd kan worden. Onterven kan, sinds het nieuwe erfrecht dat is ingevoerd op 1 januari 2003, maar een kind heeft altijd recht op een minimum deel, te weten de legitieme portie.
ronron1212
6 jaar geleden
@LeonardN dat is en blijft dan toch altijd het legitieme portie dus is echt onterven nog steeds niet mogelijk
LeonardN
6 jaar geleden
Onterven is dus mogelijk, echter ontvangen kinderen nog steeds inderdaad de legitieme portie. Een onjuiste conclusie is dan dat men zegt dat je niet je kinderen kan onterven. Want de legitieme portie is niet de erfenis. Je kan niet voorkomen dat je kinderen niks krijgen, maar je kan ze WEL onterven. Het probleem is met het onjuiste mantra "kinderen kun je niet onterven" dat jij en anderen verspreiden, dat mensen die hun kinderen zo weinig mogelijk willen toe laten komen, daadwerkelijk gaan denken dat er dus niks mogelijk is terwijl dat juist wel kan. Zeg dan op zijn minst: "Kinderen kun je niet volledig onterven". Domweg reageren met: "Kinderen kun je niet onterven" schetst een onterecht beeld van de zaak.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan, maar je kinderen hebben dan nog wel recht op de legitieme portie wat uitgekeerd moet worden als geldbedrag na overlijden van ook de andere partner.

Normaliter gaat een deel van het huis/de erfenis ook naar de kinderen van de overleden partner(eigenaar), ook als je je kinderen onterft hebben zij altijd nog recht op een minimum deel in geldwaarde (de legitieme portie). Dit betekent dus dat je je kinderen moet onterven bij een notaris en dat je partner dan alsnog een geldbedrag uit moet keren als zij daar om komen.

""
Voorbeeld breukdeel legitieme
X en Y zijn gehuwd en hebben 3 kinderen, A,B en C. Als X overlijdt en geen testament heeft gemaakt, erven Y en de kinderen ieder 1/4e deel van de nalatenschap. Het legitieme deel van ieder kind is dan 1/8e.

Welke waarde de legitieme heeft, is afhankelijk van de waarde van het nagelaten vermogen.
Dit saldo wordt berekend aan de hand van het op het moment van overlijden aanwezige vermogen. Ook de begrafeniskosten worden op dat saldo in mindering gebracht. Naast het saldo van baten en lasten worden ook de gedane schenkingen en giften meegeteld.
De giften of schenkingen die de legitimaris zelf heeft ontvangen, worden afgetrokken van de legitieme.

Voorbeeld berekening legitieme:
X en Y zijn gehuwd en hebben 3 kinderen, A,B en C.
X overlijdt en heeft geen testament gemaakt. Bij overlijden bestaat de huwelijksgemeenschap uit een totaal aan baten van € 100.000,– en schulden ad € 60.000,–. Er is een positief saldo van € 40.000,– waarvan de helft in de nalatenschap valt (de andere helft behoort aan Y op basis van de huwelijksgemeenschap).

Iedere erfgenaam verkrijgt 1/4e van 20.000,– = € 5.000,– De kinderen verkrijgen dit erfdeel in de vorm van een niet-opeisbare vordering. Dit bedrag wordt pas uitgekeerd op het moment van overlijden van Y.
Stel dat X kind A heeft onterfd. A heeft dan recht op een legitieme van € 2.500,–. Ook dit bedrag wordt pas opeisbaar op het moment van overlijden van Y.

""

Dus wat je kan/moet doen is je kinderen onterven bij de notaris. Pas na het overlijden van ook jouw partner wordt dan een deel van de waarde van de erfenis opeisbaar.