is mijn moeder verantwoordleijk voor de schulden van mijn vader?

Mijn vader had 2 eenmanszaken als ik het goed had en bij allebei is heel veel misgegaan, waardoor we nu erg in de schulden zitten. Mijn vader heeft deze schulden veroorzaakt, maar omdat hij getrouwd is met mijn moeder onder gemeenschap van goederen had ik vaag begrepen dat dit inhield dat zij hier dan financieel ook verantwoordelijk voor was.
Ik hoop dat er iemand is die mijn kan vertellen of dit waar is en zo niet, of dat er misschien een manier is dat ze kan scheiden (dit wil ze zelf ook) zodat zij niks meer met hem en de schulden te maken heeft.
Het lijkt nu misschien een beetje alsof we mijn vader willen naaien, laat ik het zo zeggen: onze thuissituatie is heel ingewikkeld.
Ik hoor graag snel van jullie, ik wil zo snel mogelijk mijn moeder een duidelijk antwoord hierover kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
De schulden zijn gemaakt tijdens het huwelijk, scheiden helpt niet om je moeder te ontzien daarin. Zelfs na een overlijden gaan de schulden over naar de erfgename.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veel kan afhangen of Uw moeder borg heeft gestaan voor een aantal zaken.
Vb. kaskrediet bij de bank.
Leasing auto
Etc. ....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Situatie in Belgie of Nederland ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad @Amadeus, de situatie kan in België heel anders zijn. Ook als de eenmanszaken failliet zijn verklaard. Het kan allemaal veel ingewikkelder zijn dan op het eerste oog lijkt. Aansprakelijkheid, verhaal en draagplicht in het huwelijksvermogensrecht kunnen verwarrend zijn. In grote lijnen heeft Computoon gelijk en scheiding brengt geen oplossing.
http://www.defamiliekamer.nl/nieuws/huwelijkse-schulden-en-schuldeisers/
Castle
6 jaar geleden
Het zou anders ook wel makkelijk worden. De ene maakt schuld terwijl je getrouwd bent en daarna ga je scheiden waardoor de ander wordt gevrijwaard. Deze constructies kunnen niet meer tegenwoordig.

Antwoorden (1)

Ja. Ik zou zeggen "aansprakelijk".

Bij een eenmanszaak is er geen scheiding tussen prive- en ondernemingsvermogen. Dat is een risico. Als man en vrouw ook nog in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, kan ook het vermogen van de niet-ondernemer door schuldeisers van de zaak worden aangesproken.
En nee, scheiden is geen "oplossing" voor het "ontwijken' van schulden die tijdens het huwelijk zijn ontstaan.
Toegevoegd op 21 maart 2018 17:36: tekst
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Bij de oprichting van een eenmanszaak is de aansprakelijkheid van de partner afhankelijk van de rechtsvorm van het bedrijf. Er zijn rechtsvormen met en zonder rechtspersoonlijkheid.
Gaat het echt over eenmanszaken of misschien over BV's.
https://www.ondernemersplein.nl/artikel/alle-rechtsvormen-op-een-rij/
Scheiden is inderdaad nooit een oplossing om onder de aansprakelijkheid van schulden uit te komen.