Wat is voordeliger i.v.m. de belasting; dit jaar een woning verkopen of beter wachten op volgend jaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
ronron1212
6 jaar geleden
hoezo dat maakt niets uit,
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
echt wel. bv de zorgtoeslag heeft het jnvloed op.
heb ik ergens gehoord. Ben ook benieuwd hoeveel je mag bezitten als je nog in aanmerking komt voor de zorgtoeslag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De belastingdienst kijkt naar je vermogen op 1 januari van een jaar. Als je dit jaar het huis verkoopt en je komt daarmee boven de vrijstellingen die er gelden voor vermogen, zal daarover belasting betaald moeten worden.
Alleen om die reden zou ik al kiezen voor volgend jaar. Maar je geeft (te) weinig informatie om een concreet antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dit heb ik ook al bedacht. Maar volgens internet gaat de vrijstelling verhogen naar 30.000,-
Maar ik vraag me wel af, wanneer/ op welke datum gaat deze nieuwe vrijstelling in?
Zou dit 1 jan. 2019 kunnen zijn?
Heb geen bezwaar tegen belasting betalen, want het bedrag zal niet erg hoog zijn.
Doch wat de zorgtoeslag betreft, is mij niet duidelijk wanneer je dan nog evt. in aanmerking kom voor zorgtoeslag krijgen. Krijg dit nu nog wel,
want heb geen werk en geen uitkering.
Ben huisvrouw !

Antwoorden (1)

Als er op 1 januari 2018 (eerstvolgende peildatum) meer dan € 30.000 / fiscaal partners € 60.000 op de bank- en spaarrekeningen staat moet er box 3 belasting worden betaald. Bij een relatief klein vermogen is dat percentage iets minder dan 1% over het bedrag boven de vrijstelling.

Maar als er op 1 januari 2018 meer dan € 110.000 / fiscaal partners € 140.000 op de bank-spaarrekeningen staat is er behalve belasting box 3 ook het verlies van zorgtoeslag en kindgebonden budget.

Als je dus het huis in december verkoopt en er staat op 1 januari 2018 meer dan bovengenoemde bedragen op de bank- spaarrekeningen is het zwaar te adviseren de verkoop uit te stellen naar januari 2018 of later in het jaar. Er is dan ruimschoots tijd om te kijken hoe het er op 1 januari 2019 voor staat.
fisbel