Ik heb een 'vriend' 3 jr geleden 800 eu geleend, hoe krijg ik het terug?

Ik heb 3 jaar geleden een 'vriend' in nood geholpen door hem 800 eu te lenen, ja je krijgt het terug. Na 3 jaar heb ik letterlijk een tientje terug gehad want elke keer zijn er smoezen. We hebben geen contract maar ik heb wel door de jaren heen apps bewaard met t bewijs dat hij mij dit bedrag verschuldigd is. Mijn vraag is nu: wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen, hoe verlopen de stappen en wat gaat t mij kosten? Graag alleen serieuze reacties. Heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb appjes... geldt dat ook? En kan ik dat zelf inschakelen? Hoeveel kost dit? Bedankt!:)
Rieneke1
6 jaar geleden
Informeer eens bij het Juridisch Loket.
Utrecht
6 jaar geleden
Procedures gaan je waarschijnlijk veel geld kosten met het risico dat het alsnog niets oplevert (zie reeds genoemde opmerkingen over bewijs). Wat je zou kunnen proberen is je "vriend" eerst laten bevestigen dat hij jouw die €800 nog schuldig is en hem vervolgens dit in delen terug te vragen. €800 in één keer zal/kam hem teveel zijn met als gevolg dat hij helemaal niet gaat terugbetalen. In kleinere delen wordt het voor hem wellicht behapbaar.
Dus €50 of €100 vragen (en blijven aandringen). Zodra je dit hebt bedank je hem om erbij te zetten dat er nog €700 te gaan is. En zo met kleine beetjes doorgaan tot je alles terug hebt.

Antwoorden (1)

Als er niets op papier staat, kan je er niets tegen doen. Ik heb wel een goede tip voor in de toekomst. Leen nooit geen geld uit aan vrienden, familie of kennissen. Ook al heb je medelijden, doe het niet. Je kan het beter schenken, dan uitlenen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kan een deurwaarder in de arm nemen, maar die kost nog meer dan je aan uitgeleend geld hebt uitgegeven.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat heb ik zelf ook bedacht dat ik dat niet meer doe. Maar ik dacht dat appjes waarin duidelijk wordt gemaakt dat hij t geld geleend heeft ook rechtsgeldig zijn
tinus1969
6 jaar geleden
Een juridische procedure bij de rechter is zeker niet kansloos, maar kost waarschijnlijk meer dan die 800 euro.