We bevinden ons ( VS , Europa en Japan) in het midden van de "Kondratieff economische winter". De Kondratieff theorie zegt dat ééns in de +- 60/70 jaar een enorme recessie en geldontwaarding plaatsvind. Dit is een gevolg van de overmatige economische groei van de afgelopen 20 jaren.

Andere landen ( Rusland, Brazilië en nog een aantal landen ) lopen uit de pas . Zij hebben de ineenstorting van hun geldsysteem al in de jaren '90 meegemaakt en hebben hun economie al gestructureerd.

Dollar en Euro blijven dalen ten opzichte van een aantal andere valuta en de goudprijs, totdat alle overmatig gecreeërde geld en schulden uit de economie zijn gesaneerd.

Hier wordt het allemaal beschreven: www.beursbox.nl/kondratieff.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij zit het ook zo : Ooit nog waren de Nederlanders nog een van de rijkste landen ter wereld.....Maar nu zitten we ook vast aan de wat slomere zuiderlijke economien....

Allemaal niet zo erg hoor maar dat speelt wel mee...

Ook is bijvoorbeeld Japan of Korea een veel rijker land geworden.... Die staat dus hoger op de ranglijst waardoor bijv de euro automatisch op een lagere plaats komt.....

Wat ook geen totale ramp is .... Onze kennis economie draait gewoon een beetje op en wat lager pitje op dit moment en draait wel weer eens bij op een dag mischien....

Ik gok met deze uitleg op plus minus drie minnetjes duimpjes.... ai ai

Toegevoegd na 47 minuten:
Bijvoorbeeld de kolen industrie .... in de tijd dat ie verdween raakte heel veel mijn werkers hun baan kwijt...

Dat was maar iets tijdelijks....want er kwam iets anders voor in de plaats op een moment....

Nu hebben we bijvoorbeeld iets anders : We kopen al onze pc-s en onze autos en tv-s en mp3 spelers en kleding uit tawain.....en China en dergelijke.....

Er is vaak nog geen vervangende arbeid in europa....

Ha waar we nu precies het geld vandaan halen om autos uit china te kopen is ook een soort raadsel...

Zouden we zoveel geld binnen halen door onze tulpenexport naar het buitenland?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De euro daalt omdat men er minder vertrouwen in heeft. En dat komt omdat niet alle deelnemende landen zich aan de fiscale afspraken houden. Griekenland leent enorme bedragen om veel te hoge salarissen van ambtenaren te betalen. Daartegenover staat het feit dat de schuldenlast in geen verhouding meer is tot de grote van de economie. Men ziet dit en vraagt zich af in hoeverre Griekenland hun rentelasten kunnen ophoesten.

Tel daarbij op de schoorvoetende reddingsactie die maar net op tijd op gang kwam. Men denkt in Europa: wel de lusten maar niet de lasten.

Omdat er geen eensgezind beleid komt over Europa brede fiscaal beleid en als het er is, wordt het met de voeten getreden, hebben beleggers er minder vertrouwen in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minder vertrouwen in de Europese economie en munt. beleggers zien hoe het met Griekenland gaat en zijn bang dat andere, veel grotere landen, zoals Spanje ook zulke problemen krijgen.