Is een koopcontract bindend voor een autoverkoper?

Ik heb 4 weken geleden bij een auto dealer een auto uitgezocht en een koopcontract opgesteld. Nu zou hij hem keuren en nieuwe nummer platen regelen omdat het een import auto is. In eerste instantie zij de verkoper dat het een week zou duren, dit wordt gedurende de afgelopen weken steeds langer met steeds nieuwe smoesjes. Elke keer kan ik de auto niet meenemen. Hoe bindend is het koopcontract voor de verkoper en wat zijn mijn rechten hierin? Normaliter zou ik namelijk een andere auto gaan zoeken, maar dit was ene goede deal en een hele leuke auto waar ik mij al enkele weken op verheug dus wil niet weer opnieuw beginnen met zoeken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als er in het koopcontract een afleverdatum is opgenomen, dan dient de garagehouder zich daar aan te houden, of hij moet een vervangende auto aanbieden.
jc54
6 jaar geleden
Ja, het koopcontract is bindend voor de verkoper, maar de koper moet hem wel de kans geven te leveren, ook als dat wat later is dan eerst afgesproken.

Op https://www.consuwijzer.nl/elektronica/bezorgen/verkoper-bezorgt-product-niet staat hierover onder meer:

"De verkoper bezorgt mijn product niet. Wat kan ik doen?

De verkoper geeft vaak zelf aan wanneer hij het product gaat leveren.

Vermoedelijke levertijd

Er staat bijvoorbeeld een leverdatum in het contract of op de website dat het gekochte meubel na zes weken geleverd wordt. Of dat uw bestelling binnen een week bij u thuis wordt afgeleverd. Zo’n leverafspraak heet een vermoedelijke levertijd. Dat wil zeggen dat u de koop nog niet meteen ongedaan kan maken als de verkoper niet levert binnen die aangegeven tijd.

Extra tijd voor de ondernemer

Hebt u het product niet binnen de vermoedelijke levertijd gekregen? Dan moet u de verkoper eerst extra tijd geven om het product toch nog te leveren.

Hoe lang die extra tijd is, hangt af van het soort product en van de eerdere levertijd. Bij meubels bijvoorbeeld is vier weken extra tijd best redelijk. Bij een bestelling van bijvoorbeeld een boek via internet, zal dit al snel een kortere termijn zijn.

Het is belangrijk dat u de verkoper laat weten hoeveel tijd u hem geeft om het product nog te leveren. U kunt dit het beste per brief of e-mail doen.

Hebt u het product na de extra tijd die u de verkoper hebt gegeven, nog steeds niet gekregen? Dan mag u de overeenkomst wel ongedaan maken. Dit wordt ook wel het ontbinden van de overeenkomst genoemd. Ontbindt u de overeenkomst? Dan hoeft u het product niet meer af te nemen en de verkoper hoeft het product niet meer te leveren.

Hebt u vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld terug geven."

Hier https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-overschrijding-levertijd-door-verkoper vind je een voorbeeldbrief.
Antoni