Werkgever betaald lager bedrag uit dan schriftelijk is vastgelegd, beweert dat dit bruto is mag dat?

Ik krijg van mijn vorige werkgever nog een ORT (onregelmatigheidstoeslag) die ik destijds niet heb ontvangen masr wel recht op heb. Ik heb een brief gekregen met de hele berekening en het totaal uit te betalen bedrag. Nu is er een aanzienlijk lager bedrag gestort. Werkgever zegt dat het bedrag in de brief bruto is. Echter, er staat alleen Bruto bij het bedrag wat toen al is uitbetaald maar niet bij het bedrag wat nog uitbetaald moet worden....en er staat heel duidelijk: Totaal uit te betalen bedrag. Zie bijlage. Is dit eerlijk? Of moet ik er vanzelfsprekend vanuit gaan dat dit bruto is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat mag niet alleen, dat gebeurt altijd.
Afspraken over loon zijn altijd bruto.
De werkgever kan namelijk niet bepalen hoeveel belasting je moet betalen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Loonstrook geeft altijd het brutoloon aan maar onderaan staat altijd het uit te betalen bedrag. Dat is het nettobedrag. Bij deze eenmalige toeslag stond het totaal uit te betalen vedrag gelijk aan de berekening
Je salaris wordt door de werkgever in principe bruto uitbetaald. (d.w.z. dat vóór de werkelijke betaling er nog premies e.d. af gaan)

Meestal is dat ook duidelijk aangegeven.

Mocht je ORT gebaseerd zijn op je normale loon, dan kun je dat eenvoudig controleren. Daar moet dan óók het brutosalaris vermeld zijn.

Overigens moet de hele berekening terug te vinden zijn op je loonstrookje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit kwam niet met het loonstrookje omdat ik er niet meer werk maar in een aparte brief. Ik probeer m te uploaden maar lukt niet helaas. Het gaat mij erom dat bijv op je loonstrookje onder het brutobedrag het netto uit te betalen bedrag staat. Hier stond maar 1 bedrag achter Totaal uit te betalen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het ORT is gewoon loon.
Je daar hoort een loonstrookje bij. Dat moet je gewoon op kunnen vragen. Of je daar nog werkt of niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan best zijn dat met uit te betalen bedrag dit alsnog bruto is. Maar als je ziet om hoeveel gewerkte uren het gaat, dan kun je makkelijk uitrekenen of het bedrag klopt (bruto uurloon x het aantal gewerkte uren, + opgebouwde vakantieuren)