Mag mijn partner andere sloten laten steken in het huis waar ik mede-eigenaar van ben ?

Ik en mijn partner zijn tijdelijk uit elkaar. Sinds 2 mei woon ik momenteel op een ander adres maar heb mijn adres niet veranderd in het bevolkingsregister. Dus officeel ben ik nog altijd gedommiciliëerd op mijn oud adres. Nu heeft mijn partner in het huis waar ik ook mede-eigenaar van ben andere sloten laten steken. Ik betaal momenteel niet meer mee aan de hypotheek. Maar heb volgens mij toch nog het recht om mijn ouderlijke woning te betreden ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Is het nu het huis van jou en je partner of van je ouders? Ouderlijke woning wil zeggen dat het huis van je ouders is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U en uw partner zijn sinds 2 mei "tijdelijk" uit elkaar. Het is nu 10 augustus, meer dan drie maanden later zodat van 'tijdelijk' op een ander adres wonen geen sprake is.
Als er iets verandert in de woonsituatie, moet u dat melden bij BRP (Basisregistratie Personen).
Wettelijk is men verplicht om deze verandering binnen de termijn van vijf dagen door te geven.
De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie.
Dat geldt ook voor inwoners van België
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/verhuizen/hoofdverblijfplaats
tinus1969
6 jaar geleden
Welk land? Nederland of Vlaanderen? In Nederland mag dit niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een woning geldt als eigen woning als men voldoet aan de twee voorwaarden:
1. u, uw fiscale partner, of u beiden bent eigenaar van de woning en
2. de woning is uw hoofdverblijf. Door reeds ruim drie maanden gelden de woning te hebben verlaten is deze niet meer uw hoofdverblijf.
In België is het niet in alle gevallen toegestaan dat een partner die op een ander woonadres verblijft de verlaten gezamenlijke woning permanent kan betreden.

Antwoorden (1)

Je bent mede-eigenaar van het huis. Dat heeft (tenzij een rechter anders beslist via een contactverbod o.i.d.) 2 relevante gevolgen:

- Je hebt het recht je bezit te betreden
- Alle lusten, maar ook alle lasten zijn mede ook voor jou

Niet officieel, maar wanneer je niet mee deelt in de lasten (de hypotheek betalen) dan zou een rechter makkelijker kunnen beslissen dat je ook niet mee kunt delen in de lusten: dus minder meedelen in eventuele winst van het huis, maar ook minder/geen recht het te betreden.

Besef dus goed wat het inhoud dat je de hypotheek niet meebetaald !

Wellicht ten overvloede:

Ja je mag je woning betreden, maar je mag NIET je (ex-) partner lastig vallen !!!

Je mag ook zonder overleg en wederzijds goedvinden géén spullen meenemen of stuk maken die niet onomstotelijk van jou persoonlijk zijn (denk ook aan dat veel spullen van jou zijn juridisch nog wel onder gemeenschap van goederen kunnen vallen)

Oh, en dan vergeet ik de privacy… je hebt niet het recht de privacy van je partner te schenden. Ga dus niet in persoonlijk post neuzen of op onverwachte momenten de slaapkamer binnenvallen.

Dan zal de rechter al snel een contactverbod opleggen en mag je niet je huis meer in.

Tot die tijd geldt:

Je partner mag dus het huis van nieuwe sloten voorzien, maar mag jou niet belemmeren het huis te betreden. Hij/zij zal dus de deur voor je moeten openen of je een sleutel moeten geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Gaat het hier om een echtelijke woning of om een woning waarvan de hypotheekakte op twee namen staat, waarvan één persoon, die op een ander adres verblijft, niet meebetaald (dus ook geen woonlasten betaalt?)
Degene die ruim drie maanden de woning heeft verlaten is niet 'officieel' gedomicilieerd op het adres maar 'ten onrechte' gedomicilieerd op het adres van de partner.
Op het rechtenforum (Interactie tussen beginnende juristen) zijn de meningen verdeeld. Interessante discussie.
Het Nederlands Burgerlijk recht spoort niet helemaal met het Belgische woonrecht.
http://rechtenforum.nl/forum/thread/printertopic/1/t/37545/postdays/0/postorder/asc/start/0/finish_rel/-10000/