Hoeveel belasting betaalt de Nederlander gemiddeld per jaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De weg naar het faillissement is geplaveid met gemiddelden. Jouw vraag kan alleen maar nietszeggend worden beantwoord.

Het beste antwoord

Als je het incl. de volkspremies berekend was dat over het jaar 2009 (als modaal dan 32500 euro was) is dat voor de IB 12.130 euro.
Over de eerste 17878 betaal je 33.5%
Dan tussen de 17878 en 32127 betaal je 42%
Ook weer 42% tussen de 32127 en 54776
En alles boven de 54776 52%

(Toevallig vandaag geleerd op school)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gemiddeld de helft van zijn inkomen, dat gemiddeld rond modaal ligt. Daar zitten mensen onder die minder betalen (relatief) en mensen boven die meer betalen.

Uitgaande van een modaal - dus gemiddeld - inkomen, in 2010 was dat 32500 euro per jaar, dus ongeveer 11.000 euro. Maar...dat is alléén inkomstenbelasting, en heel grof gerekend.

Uiteraard betalen we ook nog accijnzen, BTW, en een hele hoop andere grote en kleine belastingen (waaronder de gemeentelijke belastingen) die sterk afhankelijk zijn van je levensstijl en je uitgavenpatroon. Daar een schatting voor doen zou weinig meer zijn dan er een slag naar slaan.

Toegevoegd na 29 seconden:
Sorry, zat in de verkeerde belastingschaal te rekenen. 11000 moet zijn ongeveer 16.000 euro.
Nouja, duur is het sowieso.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je berekening is sowieso een soepje.
Je houdt geen rekening met marginaal tarief en/of schijven.
De vraag is ook slecht geformuleerd. De enige manier om een correct antwoord te geven is het antwoord opzoeken in de Nederlandse of Europese statistieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook gewoon natte0vinger-werk uitgaande van een modaal inkomen tegen de middelste schijf.
In statistieken zoeken mag meneer mooi zelf doen.
Of jij natuurlijk - waar is JOUW antwoord ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is trouwens helemaal geen berekening maar gewoon een grove schatting. Hlou ook geen rekening met rente-aftrek en bijzondere omstandigheden. Dan wordt het namelijk geen snel geschat gemiddelde meer (wat het maximale is dat je op GV kunt krijgen), maar een nauwkeurige berekening. Daar zijn betere mensen voor dan ik, mag ik aannemen.
In 2009 heeft de overheid 239,8 miljard euro aan inkomsten gehad. Deze inkomsten bestaan uit directe belastingen (bv. loon- en inkomstenbelastingen), indirecte belastingen (bv. omzetbelasting en accijnzen), premies volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en niet-belastingontvangsten (bv. aardgasbaten).

Als we dus alleen de indirecte en directe belastingen rekenen, gaat het over een bedrag van 131,5 miljard euro.

Nederland telde in 2009 16.515.057 inwoners. Dit zou neerkomen op een bedrag van €7962 euro per persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ongeveer 25% van het modaal inkomen dus. nou valt nog mee. mijn hoogste tarief ligt veel hoger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je voor, je verdient 2000 euro. Netjes legaal en wit, dus hou je er 1000 van over. De rest mag je afgeven aan de belastingdienst.
1000 Euro over. Laten we voor de aardigheid en om het allemaal overzichtelijk te houden, met dit geld boodschappen gaan doen bij Albert Heijn. Over het algemeen zit er 20% belasting op die artikelen, dus gaat er 200 euro van de aankopen naar de belastingdienst.
800 Euro over. Niet meer van jou, maar in de kassa van Albert Heijn. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat van dat geld, het salaris van de manager wordt betaald. Die heeft een aardig salaris, en betaalt 50% belasting. Dus is er van die 2000 euro waarmee we dit verhaal zijn begonnen op dit moment nog...
400 Euro overgebleven. De andere 1600 heeft de belastingdienst al te pakken. Toevallig is de manager toe aan een nieuwe auto, dus daar wordt die overgebleven 400 euro bijgelegd. Uiteraard moet hij over die aankoop belasting betalen, zelfs als je manager bent van Albert Heijn, en niet een beetje ook, want buiten de 20% belasting mag er ook nog 38% bijzondere verbruikersbelasting betaald worden, dus als dat betaald is, blijft er globaal...
170 euro over. In de kassa van de autodealer, die het nodig heeft voor het betalen van het salaris van zijn monteur, die globaal 40% belasting betaald. dus houdt hij er...
102 Euro aan over. Daar gaat hij boodschappen van doen bij Albert Heijn, koopt artikelen met 20% belasting, dus er gaat uiteindelijk maar...
80 euro via de kassa van Albert Heijn naar het salaris van de kassiere. die er 25 euro van aan de belastingdienst moet betalen, en er dus uiteindelijk 65 euro aan over houdt.

Kortom, uiteindelijk gaat alles wat u en ik krijgen, terug naar de belastingdienst. Als dat zo is, komt uiteraard de vraag op: hoe kan het dan slecht gaan met de economie?

Dat komt omdat de kassiere, die we voor het gemak even Annie zullen noemen, met dat geld een fles parfum koopt die niet in Nederland is gemaakt, maar uit Amerika komt. En daar zit pakweg 20% belasting op, die niet bij de Nederlandse, maar deze keer bij de Amerikaanse belastingdienst terecht komt. 13 Euro die niet in de Nederlandse, maar in de Amerikaanse kas terecht komt. Waardoor er van die 2000 euro waarmee we begonnen zijn, 'slechts'1987 euro kan worden teruggepakt.

Gelukkig dat er af en toe een Amerikaan een Nederlands product koopt, zodat we het een beetje recht kunnen trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met andere woorden: alles wat je hebt gaat op den duur naar de belastingdienst.
Eigenlijk niet genoeg om onze huidige maatschappij in stand te houden (begrotingstekort) Je betaalt nl voor de straat waar je op loopt de verkeersborden ambtenaars Die heel goed werk doen, verleegkundigen enzo) scholing van onze kinderen onderhoud van de parken schoonmaken van riool en water enzovoort enzovoort. De meeste mensen zien het helaas niet zo ruim en klagen alleen maar dat ze zoveel moeten betalen. Maar ik denk dan altijd maar dat ik blij ben dat er verkeerslichten zijn zodat ik veilig kan oversteken!

In euros zal een gemiddeld inkomen zo'n 15000 per jaar neerleggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou voor me werk alleen moet ik al 3000 euro gaan betalen en dan komt de belasting btw dus voor voedsel en alle andere dingen wat je koopt dus ze nemen genoeg geld van je af!