Waarom gaat er bij mij veel loonheffing af en bij mijn vriendin niet?

Wij wonen samen. Hebben vandaag onze loonstroken ontvangen. Hierbij is een bepaald aantal percentage loonheffing bij mij (+- 35%). Bij mijn vriendin valt ons op dat ze bijna haar volledige vakantiegeld heeft ontvangen, hier is weinig af gegaan. Klopt dit wel? Waarom gaat er bij mij heel veel af en bij mijn vriendin niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Het percentage belasting dat jullie samen (huishouding) moeten betalen is ca. 33%.
Maar een deel van die belasting hoef je niet te betalen. De zogenaamde heffingskortingen (algemene heffingskorting, arbeidskorting, etc).
Een werkgever kan al rekening houden met die heffingskorting.
Kennelijk heeft je vriendin bij de werkgever aangegeven dat die rekening moet houden met de heffingskortingen. Daarom betaalt ze niet de volle mep.
Jij hebt hennelijk bij je werkgever niet aangegeven dat die rekening moet houden met de heffingskortingen. Zodat jij de volle mep betaalt.
En dat moet je ook zo houden, want die kortingen gelden voor jullie samen.
Als beide werkgevers die kortingen zouden verrekenen zou je teveel korting krijgen, en dat betekent dat je alsnog één keer belasting moet bijbetalen.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@Reddie voor beide geld het zelfde de lonen worden niet bij elkaar op geteld van partners. Hij moet wel degelijk gewoon loonheffingskorting hebben.
paulus811
6 jaar geleden
Hoe kun je zonder te weten wat de salarissen zijn zeggen dat het percentage belasting 33% moet zijn? Waar is dat op gebaseerd?
fisbel
6 jaar geleden
@Reddie:
Dit antwoord klopt echt niet hoor. Beide partners (hoeven niet perse fiscaal partners te zijn) hebben hun eigen loonheffing. Er is alleen een dwarsverband bij fiscaal partnerschap in combinatie met inkomen Box 3 en/of aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek, studiekosten, zorgkosten, giften. Deze posten kunnen verdeeld worden. Verder:
Voor schijf 1 is het percentage in te houden belasting 36,55% Voor de schijven 2 en 3 - 40,8% en voor schijf 4 - 52% ALS er loonheffingskorting wordt toegepast (meestal bij 1 inkomen) komt het erop neer dat de eerste € 6000 (ruim) 'belastingvrij' zijn vanwege de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Als er een hoger jaarinkomen te verwachten is dan € 19.981 speelt de afbouw van de algemene heffingskorting ook een rol. En bij een nog hoger inkomen vindt afbouw van de arbeidskorting plaats. Simpeler wordt het er allemaal niet op vanwege de inkomensafhankelijke heffingskortingen. Er valt niet zomaar te zeggen hoeveel procent belasting er uiteindelijk betaald wordt. Dat is ook weer afhankelijk van het feit of er 1 of meerdere inkomens zijn. Er kunnen ook nog andere kortingen zijn zoals de jonggehandicaptenkorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting en voor AOW-gerechtigden de ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting. Deze kortingen zijn deels afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Kortom:
Fresso kan pas antwoord op zijn vraag krijgen als er veel meer gegevens beschikbaar zijn.
paulus811
6 jaar geleden
(virtuele) + voor je reactie fisbel.