Reageren op aangetekende brief van werkgever hij eist binnen 3 dagen reactie mag dat?

Ik ben ziek en krijg een brief van de baas om binnen 2 dagen te reageren of ik alkoord ga met de vakantie dagen die ik krijg .Deze waren al mondeling veranderd..maar nu zegt hij dat dat niet waar is....Deze heeft hij opzettelijk 2 weken voor de vakantie van mijn vrouw of 2 weken NA de vakantie van mijn vrouw gepland?...kan hij hier zomaar mee wegkomen?En heb ik echt zo weinig de tijd...?Dit mag toch niet? Zo korte termijn om te reageren?
Vr groeten
Edwin

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je werkgever mag niet eenzijdig de vakantie van jou inplannen tenzij er sprake is van een bedrijfssluiting, of als dit problemen oplevert voor de werkgever.
Normaal gesproken werkt het zo:
jij geeft aan wanneer je vakantie wil, je werkgever reageert of dit akkoord is. Daarbij heeft hij maar weinig mogelijkheden om te weigeren, alleen als er sprake is van problemen met de bezetting of continuïteit of zo. De voorwaarde hierbij is wel dat jij schriftelijk verlof aanvraagt (mag ook via email) en hij schriftelijk antwoord geeft. Vandaar die brief waarschijnlijk.
Mag hij van je vragen om binnen 3 dagen te antwoorden, natuurlijk, maar jij kan vragen voor meer tijd. Het is onredelijk als hij daar niet op in gaat.
Ik krijg het vermoeden dat er sprake is van een conflict en dat er meer problemen zijn tussen jou en je werkgever. Je kan nu 2 wegen kiezen, maak een afspraak en probeer met hem tot een oplossing te komen, of kies voor de juridische weg en schakel DAS of zo in.
Mogelijk staat er ook nog iets in de cao over verlof, maar dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel juuls 1...Het klopt dat er wat wrijving ontstaan is en nu probeert mijn werkgever me dwars te zitten..met alles...
Ik ben ziek....en je moet me geloven..echt ziek...overspannen door priveomstandigheden...Maar hij denkt dat ik dit doe om hem dwars te zitten...Erg vervelend...dus zal inderdaad hulp moeten gaan zoeken als dit doorgaat..
Nogmaals dank voor de reactie..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit antwoord is zo ongeveer wel wat er speelt...Er speelt meer...de baas speelt een machtspelletje en door de druk te verhogen.probeert hij zijn "gelijk" te halen..Hij heeft zo al 3 "werknemers weggepest.....
Maar als antwoord..prima!

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag. Hij wil kennelijk zo snel mogelijk de vakantieplanning rond hebben.
Dat hij dat per aangetekende brief doet is waarschijnlijk omdat je een lastige werknemer bent waar hij druk achte moet zetten.
Als je niet binnen die termijn reageert krijgt je een planning opgelegd die hem het beste uitkomt. En als je je daar niet aan houdt kan hij je ontslaan wegens werkweigering.