Hoe kan ik bewindvoering weghalen van de erfenis?

Ik heb een bewindvoerder voor mijn erfenis, het geld staat nu dus bij een stichting genaamd budget maar ze hebben tegen me gelogen en ook tegen mijn vader dus ik wil
Graag de bewindvoering weghalen want ik een paar maanden geleden leek het me slim en daarom ging ik akkoord met de bewindvoering van me erfenis maar nader inzien door slechte afspraken lijkt het me slecht. De bewindvoering ging ook met moeite want der is niks mis met me maar het leek me slim.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je vrijwillig onder bewind staat, kun je een verzoek om de bewindvoering te stoppen.
Je kunt vrijwillige bewindvoering opzeggen door hiervoor een verzoek in te dienen bij de rechtbank. Je moet hiervoor dus naar de kantonrechter. Dit gaat via de verzoekschriftprocedure. In het verzoekschrift leg je uit waarom je wilt opzeggen en geen bewindvoerder meer wilt of een andere bewindvoerder nodig hebt. Het kan verstandig zijn om een afspraak te maken met het juridisch loket. http://www.goedvertegenwoordigd.nl/maatregelen/bewindvoering/procedures-en-regelgeving-bij-bewindvoering/

Het beste antwoord

Als uw erfenis, of over een deel daarvan, onder bewind is gesteld en u bent nog geen 25 jaar, dan kunt u er pas over beschikken als u de leeftijd van 25 jaar hebt bereikt. De bewindvoerder neemt tot die tijd die taak over. In sommige gevallen kan de rechtbank het bewind voortijdig beëindigen.
Als u het bewind wilt stoppen of wilt overstappen naar een andere bewindvoerder dient u de rechter dit schriftelijk mee te delen waarom u dat wilt. Een rechter wil ook weten wat de bewindvoerder ervan vindt. Soms is de rechter het met u eens, soms niet.
Stopt u helemaal met de bewindvoering dan deelt de rechter dit schriftelijk mee aan de bewindvoerder. U moet dan een ‘rekening verantwoording’ van Budgetbeheer krijgen, als u deze ondertekent wordt het naar de rechter gestuurd. U ent dan weer vrij een andere bewindvoerder te kiezen als dat nodig is.
Als het om een erfenis gaat waarvan de erflater dacht dat de erfgenaam niet verantwoord met de erfenis zou omgaan dan had de erflater de mogelijkheid om een deel onder bewind te laten instellen, maar dat moet dan in het testament zijn vastgelegd.

Hebt u de erfenis geheel vrijwillig onder bewind laten stellen zonder tussenkomst van een rechter en u wilt stoppen dan moet die mogelijkheid er zijn om tussentijds op te zeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden, indien niet anders is bepaald. De opzegging dient schriftelijk en ondertekend ingediend te worden bij de budgetbeheerder.

Toegevoegd na 13 minuten:
Een zuivere onderbewindstelling geschiedt altijd door tussenkomst van de kantonrechter.
Bij een testamentair bewind gaat het om onder bewind gestelde goederen en niet om een onder bewind gestelde persoon.
http://www.erfrechtonline.nl/clients/testamentair-bewind/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Mooi duidelijk antwoord !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah bedankt, heel erg bedankt!