Kun je op vakantie naar het buitenland als je een schriftelijk verzoek hebt ontvangen om voor de kantonrechter te verschijnen?

Ik wist niet goed hoe ik mijn vraag kort en bondig kon stellen dus hierbij wat toelichting.
Ik heb mijn vriend een citytrip cadeau gedaan. Hij heeft schulden. Nu liet hij me zojuist een brief zien waarin staat dat hij gedagvaard wordt en verzocht wordt om op een bepaalde datum voor de kantonrechter te verschijnen.
Ik kreeg, eerlijk gezegd, bijna een hartverzakking. Ik heb zelf helemaal geen (ervaring met) schulden.
De datum van de dagvaarding valt tijdens onze vierdaagse vakantie. Ik heb gelezen dat als hij niet verschijnt op de zitting, de rechter hem "bij verstek veroordeelt".
Ik snap dat het geheel niet verstandig is om niet op te komen dagen maar ik vraag me toch af; kan hij uberhaupt op vakantie? Of is er een kans dat hij staande wordt gehouden op Schiphol omdat hij in een of ander opsporingssysteem staat genoteerd als wanbetaler?
Het betreft een schuld van bij zijn zorg verzekering.
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe hoog zijn de totale schulden waarover beslist wordt via de kantonrechter?
Wie zijn de schuldeisers? Is uw vriend al aangemeld bij het Zorginstituut, waardoor de schuld een Belastingschuld is geworden?
Als ik vluchtig lees zou ik aanraden: probeer de citytrip kaartjes te verkopen en laat uw vriend gevold geven aan de oproep om te verschijnen. Het wordt alleen maar erger.
Inekez1
7 jaar geleden
Vraag ook even aan je vriend of hij wel op vakantie wil op dat moment. Ik zou persoonlijk geen minuut van mijn vakantie kunnen genieten wetende dat er tijdens mijn afwezigheid over mij een beslissing wordt genomen, waarvan je dan bij thuiskomst de inhoud moet vernemen. Is het echt niet mogelijk om op een ander moment te gaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de dagvaarding staat de datum van de rolzitting. Er wordt dan nog geen beslissing genomen, het is meer een formaliteit. Grote kans dat ze alweer terug zijn van vakantir als de rechter uitspraak doet, want die vindt meestal een aantal weken plaats na de mondelinge zitting (of de schriftelijke ronde als de rechter bepaalt dat een monddlinge zitting niet nodig is).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een vriend van mij moest ook voorkomen terwijl hij gedagvaard werd. Hij heeft vervolgens een advocaat gemachtigd om in zijn plaats te gaan. Dit was toen gewoon toegestaan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jviano, daar hangt meestal een prijskaartje aan.

Antwoorden (2)

Zo te horen is hij door de schuldeiser gedagvaard in een civiele procedure. Je bent als gedaagde niet verplicht te verschijnen in de procedure. De kantonrechter wijst dan een verstekvonnis. Dat houdt niets anders in dat de rechter dus geen rekening kan houden met eventueel verweer van de gedaagde, meestal wordt de vordering tegen hem dan toegewezen. Overigens verlopen dagvaardingsprocedures vaak schriftelijk. Fysiek verschijnen op de rolzitting is dan niet nodig. Zodra je als gedaagde (via je advocaat) een verweerschrift indient, ben je voor de wet verschenen in de procedure en is verstek dus niet aan de orde. Bekijk ook eens de volgende pagina, daar staat het duidelijk en uitgebreid beschreven hoe zo een procedure in zijn werk gaat: https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Rechtsgebieden/Civiel-recht/procedures/Paginas/Civiel-recht-Dagvaardingsprocedure.aspx

Toegevoegd na 15 minuten:
Hij kan dus gewoon op vakantie. Enkel voor schulden aan het CJIB en aan de Belastingdienst kom je in een opsporingsregister en kan je op de luchthaven worden 'tegengehouden'. Maar hij moet dus wel een schriftelijk verweer indienen. Vaak word je daarna nog opgeroepen voor een mondelinge zitting (dus niet te verwarren met de rolzitting waar je in de dagvaarding voor wordt uitgenodigd) maar ook daar ben je niet verplicht te verschijnen, al kan niet verschijnen wel in je nadeel werken.

Overigens, ervan uitgaande dat het om een kantonzaak gaat, is deze link de juiste:
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Rechtsgebieden/Kanton/Procedures/paginas/dagvaardingsprocedure.aspx
Als het om een kantonzaak gaat (vaak bij bedragen tot 25.000 euro, maar er zijn uitzonderingen) mag je zonder advocaat procederen. Maar kijk dat voor de zekerheid nog even goed na, als het goed is staat dat in de dagvaarding op welke wijze je moet verschijnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+plus, zit veel waardevols in het antwoord
De zorgverzekeraar kan iemand aanmelden als wanbetaler bij het Zorginstituut Nederland.
In opdracht van het Zorginstituut betaalt de Belastingdienst, zolang men als wanbetaler is aangemeld, de zorgtoeslag direct aan het CJIB. De achterstand valt dan onder belastingschuld.
Kans op ‘uit de rij gehaald’ te worden loopt men als er een belastingschuld van meer dan € 2000 is. Bij reizen binnen de EU is er geen paspoortcontrole maar de belastingdienst houdt wel geregeld onaangekondigde acties op Schiphol.
Aangezien bij reizen buiten de EU altijd het paspoortnummer wordt ingetoetst is de kans heel groot dat de douane een belastingschuld (van meer dan € 2000) ziet.
Aan de hand van de hoogte van de schuld kunt u bepalen of uw vriend risico loopt.
Maar niet verschijnen voor de kantonrechter als men een schriftelijk verzoek heeft ontvangen kan, men wordt dan bij verstek veroordeeld, hetgeen altijd ongunstig is.
Er wordt niets ter verdediging naar voren gebracht.
Als de rechter het verstek verleent, wordt de zaak voor een aantal weken aanhouden voor het wijzen van vonnis. Tijdens deze periode kan de gedaagde zich alsnog melden bij de rechtbank om het verstek te zuiveren. De procedure wordt vervolgens op de gebruikelijke manier voortgezet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er geldt bij beslag op de zorgtoeslag geen beslagvrije voet. Bij een laag inkomen kan dit tot gevolg hebben dan het totale inkomen lager is dan de beslagvrije voet. Er bestaat dan de mogelijkheid dat de kantonrechter op verzoek de beslagvrije voet van toepassing kan verklaren. Voorwaarde is wel dat de debiteur aantoont over onvoldoende middelen van bestaan te beschikken.

Toegevoegd na 20 minuten:
Dat laatste houdt dus in dat als het vorenstaan aan de orde is, het dubbel onverstandig is om niet op de zitting te verschijnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verschijnen kan schriftelijk, dus voor de gedaagde in dit geval geen probleem dat hij op vakantie is op de dag van de rolzitting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik schrijf niet dat gedaagde aanwezig móét zijn, ik schrijf dat het niet verstandig is om niet op te komen dagen aangezien ik de voorgeschiedenis niet ken. Het kan allemaal veel gecompliceerder liggen. Adviseren om gebruik te maken van schriftelijk verschijnen zonder dossierkennis én totaal geen kennis van de voorgeschiedenis is wat mij betreft onverantwoord. http://www.intveenadvocaten.nl/niet-gereageerd-op-een-dagvaarding-bij-verstek-veroordeeld-wat-nu.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is niet onverantwoord. In de praktijk komt het erg weinig voor dat gedaagden op de rolzitting aanwezig zijn. Dat is in de meeste gevallen ook helemaal niet nodig. Het is meer een formaliteit waarbij de rechter de dagvaarding controleert op juistheid en vaststelt of de gedaagde is verschenen (meestal dus door middel van het indienen van een verweerschrift). Puur lopende band werk. Het gebeurt wel eens dat een gedaagde zijn verhaal graag mondeling wil doen en daarom naar de rolzitting komt, maar uit de praktijk weet ik dat rechters (omwille van de efficiëntie) het verhaal liever schriftelijk ontvangen. Als je bijvoorbeeld uitstel wilt vragen voor het indienen van verweer, kan het wel handig zijn om naar de rolzitting te gaan. Tijdens rolzitting bepaalt de rechter ook of er een mondelinge zitting komt of een schriftelijke ronde. Zo een mondelinge zitting (inhoudelijke behandeling van de zaak) wordt nogal eens verward met de rolzitting. Het kan inderdaad nadelig uitpakken om niet aanwezig te zijn op de mondeling zitting. Het is vaak zo dat een rechter graag een mondelinge behandeling wil, als hij ruimte ziet voor een eventuele schikking (zal in dit geval niet van toepassing zijn) of als de rechter over bepaalde punten nog opheldering wil. Als de vraagstelster en vriend op de genoemde datum in de dagvaarding op vakantie zijn, neem ik aan dat zij op de dag van een eventuele mondelinge behandeling, die vaak 4 tot 6 weken na rolzitting dient, wel weer terug zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wie denkt u dat er in staat is om een doortimmerd verweerschrift te schrijven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afhankelijk van de zaak kan de gedaagde besluiten om advocaat in de arm te nemen die het verweerschrift opstelt of controleert. In eenvoudige zaken kan de gedaagde vaak prima zelf, in eigen woorden, een verweerschrift opstellen. De kantonrechter moet ambtshalve de rechtsgronden aanvullen (25 RV). Maar voor de goede orde: ik heb niet betoogd dat ik denk dat het een goed idee is dat de gedaagde in dit geval zonder (hulp van) een advocaat procedeert. Ik ken de details hier inderdaad niet. Ik zeg alleen dat hij niet fysiek op de rolzitting aanwezig hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Crane2, Ik heb gekozen voor gaan naar de zitting en zodoende ook later geen extra advocaatkosten maken. De schulden zijn waarschijnlijk al torenhoog. Bijkomstigheid: op reis, niet naast de deur, met schulden bij de zorgverzekering.
U hebt gelijk, men hoeft nog niet fysiek aanwezig te zijn (verschijnen wordt niet zo expliciet bedoeld)maar er moet voor vertrek wel iets gebeuren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, er moet voor vertrek zeker iets gebeuren. En of je onder deze omstandigheden met een goed gevoel op reis kan met een schuld bij de zorgverzekeraar valt over te twisten. Goed punt trouwens, want onder voorwaarden mogen zorgverzekeraars aanvullende verzekeringen (zoals aanvullende buitenlanddekking) beëindigen bij betalingsachterstanden. Dan heb je toch wel een probleem als je spoedeisende zorg nodig hebt in het buitenland en slechts een deel daarvan onder je basisverzekering valt.