Ik ben bijna 17 jaar. Ik moet echt op mezelf wonen. Kan ik hiervoor een uitkering krijgen? Hoe moet ik dit financieren?

Ik ben bijna 17 jaar. Ik ben al 7x verhuisd in mijn leven. Mijn moeder is overleden aan kanker in 2011. Ik ben in 2012 verhuisd naar Frankrijk met mijn vader omdat hij bang was dat jeugdzorg mij bij hem weg zou halen. Hij is alcoholist en heeft zichzelf daar in coma gezopen en toen moest ik daar naar een crisis opvang. Dit was voor mij de druppel en toen ben ik terug naar nederland gegaan een ben daar in een pleeggezin gaan wonen. (Inmiddels februari 2013). In dat pleeggezin waren ook heel veel dingen mis. Mijn pleegvader is opgenomen voor psychische problemen en mijn pleegouders gaan scheiden. Ik ben in augustus 2016 weer bij mijn vader in Nederland gaan wonen nadat hij was ingetrokken bij zijn vriendin. Nu heeft hij mij bestolen van €10000,- samen met zijn vriendin (dat was mijn erfenis van mijn moeder) en heeft hij over veel dingen gelogen zoals dat hij terminaal ziek zou zijn. Hij is nog steeds alcohol en gok verslaafd. Nog een x in een pleeggezin wonen wil ik niet. Verhuizen uit deze omgeving (Het gooi) ook niet. Wat zijn voor mij de mogelijkheden om op mijzelf te gaan wonen? Ik heb een vriend van 21 en hij kan mij deels ondersteunen. Maar redt het financieel niet. Ik ben ook al bij 5 psychologen geweest. Maar nog een pleeggezin wil ik niet! Ik zit in het 4e jaar van de HAVO dus studiefinanciering is geen optie. Daarnaast heeft mijn vader een schuld van €100000 aan de belastingdienst en hij heeft geen overlijdingsverzekering. Dus ik zal hem moeten onterven als ik 18 ben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@anoniem17dmv, onterven van wat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn vader onterven. Alsin dat ik notarieel vast leg dat ik hem niet meer zie als vader. Dan kan ik niet meer aansprakelijk gesteld worden voor zijn schulden
Antoni
7 jaar geleden
anoniem17dmvdb is de volledige profielnaam van de vraagstelster, @JoanDArc.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.pauwelsadvocaten.eu/just-a-knack/artikel/a/62/onterven-van-kinderen-en-ouders-mogelijk-in-2017
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kinderen, ook meerderjarige kinderen, zijn niet aansprakelijk voor de schulden van de ouders, tenzij zij na het overlijden van die ouder de nalatenschap niet verwerpen maar aanvaarden.

Antwoorden (5)

Misschien is het mogelijk je kinderbijslag zelf te ontvangen. Informeer daarover eens bij de Sociale Verzekeringsbank via www.svb.nl.
Bronnen:
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.xerius.be/kinderbijslag/recht-op-kinderbijslag/betaling-kinderbijslag/
Antoni
7 jaar geleden
Ik weet niet op de informatie op die Belgische website ook geldt voor Nederlandse kinderen.
Heftig verhaal...
Er bestaat ook zoiets als kamertraining gaan.
Misschien ken je het al?
Zo niet, zoek het maar op is misschien een optie.
Is voor mensen vaak onder de 18. Maar helaas wel onder begeleiding wonen. Maar je hebt wel je vrijheid en privacy.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga eens een gesprek aan met het maatschappelijk werk in jouw gemeente. Zij kunnen verwijzen naar de juiste instanties en jouw belangen behartigen bij die instanties waarmee je te maken krijgt. Ze kunnen helpen met organiseren en coördineren en je krijgt begeleiding als ze merken dat je zelfstandig op eigen benen kunt staan.
Indien ze merken dat het je menens is om niet in een pleeggezin te willen, kunnen zij misschien helpen met een soort crisisopvang.
Er bestaan namelijk opvanghuizen voor jongeren die plotseling op straat zijn komen te staan enz.
Een voorbeeld hiervan zie je hier; https://www.iriszorg.nl/nijmegen/jongerenopvang-vince

Je krijgt intensieve begeleiding naar een zo zelfstandig mogelijk bestaan. Je krijgt inzichten over financiën, sociale vaardigheden en overdag ga je naar school.
Als jongere onder de 18 hoef je bij de gemeente niet aan te kloppen voor bijstand. De bijstandsuitkering geldt alleen voor jongeren vanaf 18 en tot 21 wordt het bedrag afgeleid van de kinderbijslag en dit is erg weinig.
amc
7 jaar geleden
Heey ik ben zelf ook 17 en woon sinds eenwoensdag week oo de zelfstandigheids training, overal is onafhankelijk bepaald dat je daar tot je 23e kan blijven en Kamer training tot je 25e.. zelf ben ik ook veel verhuisd, dus ik weet hoe rot het is... zorg dat je alles geregeld hebt voor je 18e dan krijg je meer voor elkaar
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een psycholoog praten is zeer van belang, ja ik weet dat je nu mischien niet veel voelt maar later komen er wel vaak soort van 'bijwerkingen' is ook niet zo heftig hoor bij de meeste tieners als ze heftige dingen hebben meegemaakt. Om het mischien te voorkomen bij jou is een psycholoog wel belangerijk zodat je hersenen alles niet als een trauma aanziet begrijp je.