Je hoort wel eens van 'vijandige' overnames van bedrijven, hoe gaat dat in zijn werk?

Als je een bedrijf hebt en je wilt het niet verkopen dan hoef je dat toch niet te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

inderdaad wat vorige spreker zegt : vaak als je een bedrijf hebt dan ga je manieren vinden om aan geld te komen als het niet lukt

een manier is dan om een stukje van je bedrijf te verkopen....bijvoorbeeld 49 % maar soms is dat niet genoeg en ga je verder to 80 %

dat werkt vaak heel goed en iedereen is blij : alleen als je ruzie krijgt met de gene die dat stukje heeft gekocht dan is alles opeens minder prettig

ook kan iemand dan stiekem vriendjes maken : en als die twee dan 60 procent van je bedrijf in bezit krijgen dan hebben ze dus de macht ( bijvoorbeeld in de vergadringen ) en ben je je bedrif een beetje kwijt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een vijandige overname doet een partij een bod op de aandelen van een bedrijf zonder dat bedrijf er zelf om heeft verzocht of mee ingestemd.

Een vijandige overname kan plaatsvinden als het management van het bedrijf niet handelt ten gunste van de aandeelhouders. In dat geval kiezen de aandeelhouders een optie die voor hen het beste is, in plaats van dit aan het management over te laten.

Een overname wordt als "vijandig" gezien indien:

De raad het aanbod verwerpt, maar de bieder het bedrijf toch koopt.
De bieder een bod op het bedrijf doet, buiten weten van de raad om.
Een vijandige overname kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Zo kan de bieder een offerte opstellen waarin een vastgestelde prijs wordt geboden van boven de huidige marktprijs. Ook kan de bieder proberen genoeg aandeelhouders van het doelbedrijf achter zich te krijgen om het management te vervangen.

Bedrijven kunnen een vijandige overname voorkomen door bijvoorbeeld eigen aandelen in te kopen, extra dividend uit te keren aan de aandeelhouders of zelf te fuseren waardoor de biedende partij een groter bedrijf moet overnemen. Een voorbeeld is de overnamepoging door Mittal Steel van Sidmar in Gent, later Arcelor. Deze poging de vijandige overname te voorkomen mislukte echter; later ging de overname alsnog door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het bedrijf van jou is niet. Maar als het meeste van je kapitaal in handen van aandeelhouders is, dan is het wat anders.
AWM