Ziekmelding tegen mij wil mag dat?

Bij mij is de situatie anders. Ik heb kanker en word hiervoor op een milde manier behandeld. Ik kan gewoon normaal functioneren. En werk 100%. Mijn baas heeft mij nu voor 5% ziekgemeld, terwijl ik het hier niet mee eens ben. De mededeling die ik erbij kreeg is: stel dat je toch een keer ziek bent dan hebben we een dossier. Het gevolg is dat mijn loon nu na 3 maanden gekort wordt naar 70% . Wat kan ik hier tegen doen? De Arbo vindt dat ik gewoon moet blijven werken als dat goed gaat, en det wil ik ook maar niet tegen 70%. En ik zie al genoeg dokters dus elke keer naar een bedrijfsarts is heel vervelend

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
jc54
7 jaar geleden
Welke sector ben je werkzaam? Normaal gesproken moet de werkgever het ziekengeld aanvullen tot 100%.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap sowieso niet dat ik tegen mijn wil ziekengeld word, mag dat wel? Wij hebben geen cao en ik heb een kantoorfunctie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het een vreemd verhaal. Zomaar ziekmelden tegen jou wens. Misschien moet je eens contact opnemen met het bureau voor rechtshulp. http://www.st-ab.nl/ad01a.htm

Antwoorden (1)

De werkgever doet iets wat hij niet mag doen. Wettelijk is het zo, dat hij (in het geval wegens ziekte uit zou vallen) maximaal 2 jaar het loon moet doorbetalen. Het eerste ziektejaar jaar minstens 70 procent van het loon maar minimaal het minimumloon. Het tweede jaar ook 70 procent, maar zonder ondergrens. Vaak is geregeld dat het eerste jaar tot 100 procent wordt doorbetaaald.

Dit is allemaal niet aan de orde: je werkt 100 procent dus moet ook 100 procent betaald worden.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het probleem van de 100% is dat ik dus voor 5% ziekgemeld sta. En volgens de wet mag je loon gekort worden, ongeacht het ziektepercentage. Dus daarom mogen ze korten. De 70% staat ook vermeld in het handboek wat wij hanteren dus was ik daar wel van op de hoogte.
Het raarste is alleen dat ik 100% moet werken maar toch ook een ziekmelding heb tegen mijn wil. Weet je of dat kan?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dus je werkt 100% je staat 5% ziek gemeld. En je krijgt 70% loon? Dat slaat helemaal nergens op. 100% werken is 100% betaald lijkt mij.
Computoon
7 jaar geleden
Waar in de wet staat dat zonder aanleiding je loon mag worden gekort? Ik weet niet bij wat of wie de werkgever je heeft ziekgemeld maar de werkgever zal het loon toch echt pas kunnen aanpassen als je uitvalt wegens ziekte, dus niet meer 100 procent werkt. Niet op voorhand. En pas als je langdurig of met korte tussenpozen onverhoopt gaat uitvallen wegens ziekte, begint de tweejaarstermjn te lopen. Met voortgangscontroles, reintegratiemaatregelen en al. Zou je na 2 jaar dan nog ziek zijn, dan pas komt het UWV in zicht met de WIA-uitkering. Het lijkt erop dat de werkgever oneigenlijk gebruik maakt van de omstandigheden, als ik het zo lees. Schakel juridische hulp in.