wie heeft recht op inzage persoonlijk dossier werknemer?

Mijn werkgever heeft een adviseur/ psycholoog van buitenaf ingehuurd om ongewenst gedrag op de werkvloer aan te pakken.
Deze adviseur heeft een brief uit mijn persoonlijk dossier gelezen. Als ik hem ermee confronteer antwoord hij dat recht op het lezen van deze brief had omdat hij mijn persoonlijk dossier in mag zien, en mijn manager hem de brief heeft laten lezen.
Mijn vraag is nu; heeft een derde, zoals in dit geval de adviseur/ psycholoog inderdaad recht op toegang tot mijn persoonlijk dossier?
En mag mijn manager zomaar een brief uit mijn persoonlijk dossier aan deze adviseur laten lezen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Jouw dossier is niet persoonlijk maar van de werkgever. En die mag jouw dossier laten inzien door iedereen die ze daartoe het recht geven, in dit geval een extern ingehuurde kracht.

Ik begrijp best dat het wellicht confronterend is, maar zodra je een brief naar je werkgever stuurt, kan deze besluiten om het in jouw dossier te archiveren.
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar Paulus;
http://www.arbeidsovereenkomst-maken.nl/artikelen/126-werkgever-let-op-bij-het-verstrekken-van-werknemersgegevens-aan-derden/
paulus811
7 jaar geleden
SvdWet, wat is volgens jou 'een derde'? Ik beschouw dat als iemand van buiten de organisatie, maar dat is niet aan de orde. De externe adviseur wordt betaald door de organisatie en is daarmee 'in dienst' ervan en daarmee geen derde meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De werkgever heeft een adviseur/ psycholoog van buitenaf ingehuurd om ongewenst gedrag op de werkvloer aan te pakken. De externe adviseur is geen werknemer, is niet echt in dienst van de opdrachtgever, de opdrachtgever bepaalt alleen
wat er wel en niet moet gebeuren in het project.

Als er geen verwantschap is tussen het doel van inzage geven en het doel waarvoor de gegevens van het personeelsdossier zijn verkregen dan dient de betrokkene voor de verwerking* zijn ondubbelzinnige toestemming te verlenen.
*Verwerking betekent ook: inzage geven. M.a.w. Het personeelsdossier is niet aangelegd met het doel ongewenst gedrag op de werkvloer aan te pakken. Er is geen verwantschap tussen doel en inzage.