Kan een werkgever je verplichten om een bril te dragen?

Mijn zwager werkt bij een groot bedrijf in de autoindustrie. Zijn werkgever heeft hem, en een deel van zijn collega's, onlangs naar een *kuch*bevriende*kuch* opticien gestuurd voor een oogmeting.
En ja hoor, iedereen had een bril nodig. Ze hadden allemaal een kleine afwijking.
Mijn zwager geloofde er niks van en is zelf naar maar liefst 3 andere opticiens (van verschillende winkels) geweest die allemaal zeiden dat zijn zicht perfect was en hij absoluut geen bril nodig had. Sterker nog, toen hij uitlegde waar het om ging werd hem aangeraden zeker niet een bril te gaan dragen.
Toch verplicht zijn werkgever hem die bril te dragen. Dat kan toch niet zomaar?

Let wel, het gaat hier niet om een veiligheidsbril.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Als het niet om een veiligheidsbril gaat: nee.

Een werkgever kan een werknemer wel naar een bedrijfsarts "sturen" als hij de indruk heeft dat er iets medisch aan de hand is wat invloed heeft op de arbeidsprestatie van de werknemer. Maar de kans is uitermate klein dat dit gelijktijdig een groot aantal mensen zou betreffen.
Computoon