wat voor gevolgen heeft inwonen bij mijn schoonmoeder?

Ik ben op dit moment 18 jaar oud, ik woon nu nog bij pleegouders maar ik moet hier over 2 maanden weg. Ik zou op mezelf kunnen gaan wonen maar financieel zit ik op dit moment niet zo goed. Mijn schoonmoeder heeft mij aangeboden om een tijdje bij haar en mijn vriendin te komen wonen tot ik genoeg geld heb, maar mijn schoonmoeder heeft het financieel ook niet heel goed dus ik wil geen last worden. Ze krijgt uitkering omdat ze niet kan werken en woont in een huurhuis. Als ik daar zou gaan wonen schat ik daar 3 tot 6 maanden te blijven. Wat voor gevolgen heeft dit voor haar? Minder uitkering? Minder huurtoeslag? Andere gevolgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Het inwonen bij je (toekomstige) schoonmoeder kan zeker gevolgen hebben. Wat betreft haar uitkering: Voor de WW-, WAO- of WIA-uitkering heeft samenwonen geen financiële gevolgen. Alleen als uw schoonmoeder een toeslag op een van deze uitkeringen ontvangt, dan telt de gezinssituatie weer wel mee. Dat kan betekenen dat de aanvulling op uw uitkering vanuit de Toeslagenwet geheel of gedeeltelijk komt te vervallen. Zie de link van het Juridisch Loket hieronder.

Als uw schoonmoeder een WWB-uitkering heeft (bijstand) heeft het samenwonen gevolgen voor haar uitkering als jij niet meer valt onder de wet studiefinanciering en 21 jaar wordt. Voorlopig wordt schoonmoeder dus niet gekort als zij een WWB-uitkering heeft. Overigens geldt hetzelfde t.a.v. je vriendin. Zolang je vriendin studiefinanciering heeft zijn er geen gevolgen voor de WWB-uitkering. Je vriendin (en jij) worden wel als kostendeler beschouwd als er géén studiefinanciering is en als de leeftijd van 21 jaar is bereikt. De kortingspercentages zie je hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kostendelersnorm-in-de-bijstand

Jij zal zorgtoeslag hebben. Als je vriendin nog minderjarig is, word je verplicht toeslagpartners met je schoonmoeder! Deze regel voor de toeslagen is in 2013 ingevoerd. Bij je schoonmoeder komt een persoon (jij) inwonen. Als jouw vriendin minderjarig is, worden jij en je schoonmoeder toeslagpartners van elkaar m.i.v. de maand volgend op de inschrijving. Het maakt geen verschil of jij vriend / partner bent van je schoonmoeder of van je (minderjarige) vriendin. Probeer het maar uit in de link: wie is mijn toeslagpartner. Zie hieronder

Voor de hoogte van de toeslagen hoeft het inwonen overigens niet alles uit te maken. Je schoonmoeder krijgt nu huurtoeslag en zorgtoeslag. Jij verliest je zorgtoeslag. De zorgtoeslag van je schoonmoeder wordt waarschijnlijk vrijwel verdubbeld gedurende de periode van inwonen met toeslagpartnerschap. De situatie van toeslagpartnerschap blijft zolang je vriendin minderjarig is.

Als je vriendin nu al meerderjarig is (en ook als ze meerderjarig wordt) is het bovenstaande niet van toepassing. M.a.w: er is geen sprake (meer) van toeslagpartnerschap. Schoonmoeder, jij en je vriendin krijgen elk apart zorgtoeslag. Overigens: als er een kindje geboren zou worden, worden je vriendin en jij toeslagpartners.

Huurtoeslag: lees verder onder reacties.
fisbel
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
Dan de huurtoeslag. Dat is weer een verhaal apart. Je schoonmoeder krijgt nu huurtoeslag. Het inkomen van je vriendin (kind van schoonmoeder) telt niet mee tot bijna € 5000 per jaar. Maar als ze 23 jaar wordt en nog thuis woont telt het volledige inkomen mee voor de huurtoeslag moeder. Jouw inkomen telt direct mee. Jij bent óf fiscaal partner schoonmoeder (zolang je vriendin nog minderjarig is) of je bent medebewoner (als je vriendin meerderjarig is) Zie hieronder tweede link: medebewoner.